MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Episod Kegawatan Telahpun Bermula

June 10, 2008

Malaysia Maps

 Pasaran saham dah mula merosot. Construction company dah mula bermasalah. Kadar faedah pinjaman bank dah mula dinaikkan. Profit forecast syarikat-syarikat swasta dah mula menunjukkan tanda-tanda negatif. Mungkin tak ada bonus untuk tahun depan.

 

Episod baru kegawatan ekonomi telahpun bermula. Bukan hanya untuk Malaysia, tetapi juga kepada dunia umumnya.

Berjimat-cermatlah dari sekarang. Simpanan kita jangan mudah diboroskan. Mungkin 2008 adalah tahun paling banyak untuk kita buat simpanan, demi hadapi 2-3 tahun akan datang.

Sekadar nasihat menasihati sesama teman.

Wallahu 'alam.

Zulkifli
Damansara Heights
10 Jun 2008

Di bawah ini adalah coretan saya pada bulan lalu, sebagai peringatan pada sahabat yang sedang “excited” untuk melabur di bidang hartanah. Coretan di bawah, saya kongsikan dalam yahoogroups sebelum episod kegawatan ekonomi belum benar-benar ‘bermula’.

-----------------------------------------------

Menghitung Hari Kegawatan Ekonomi

 

Bagus betul PLAN sahabat tentang cadangan pelaburan hartanah. Hartanah, antara pelaburan yang agak selamat. Orang kaya yang bijak, biasanya akan buat 'simpanan' dengan cara membeli hartanah. Orang Cina cukup suka beli hartanah, tetapi orang Melayu paling suka jual tanah tertutamanya tanah pusaka.

Saya sekadar nak maklum pada sahabat.

Kegawatan Setiap 10 Tahun

Menurut spekulasi yang saya terima, sekarang Malaysia dan dunia umumnya sedang menghitung hari untuk KEGAWATAN ekonomi.

Tempoh 10 tahun telahpun berlalu. Kegawatan akan datang setiap 10 tahun.

Petandanya, tengoklah keadaan ekonomi sekarang. Kononnya ekonomi sedang meletup-letup, tapi rakyat makin dilanda kebimbangan dengan kenaikan harga barang.

Persediaan Sebelum Gawat

Untuk hadapi kegawatan, kita semua perlukan TUNAI. Kalau boleh, langsaikan semua hutang sebelum gawat terutamanya hutang mudarat.

Di saat gawat, orang paling beruntung ialah mereka yang mempunyai Tunai. Ketika itu pasaran saham akan merudum ke tahap paling rendah. Pasaran hartanah pun turut senasib tapi tak separah saham.

Untungnya Mereka Yang Ada TUNAI

Ketika itulah, masa paling sesuai untuk membeli hartanah bagi sesiapa yang mempunyai TUNAI. Harga hartanah merudum, permintaannya sangat rendah kerana kadar faedah pinjaman ketika itu cukup tinggi.

Masa sekarang, semua pelabur mesti melabur dengan cara yang sangat berhati-hati. Kurangkan melabur dalam instrument yang berisiko tinggi.

Sekadar pandangan. Wallahu 'alam.

Zulkifli
Damansara Heights
12 Mei 2008

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>