MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Kuliah – Kesempurnaan Hidup

April 19, 2009

Solat dan Puasa

Catatan Kuliah Ilmu - Sekadar apa yang sempat saya catat pagi tadi.

Masjid Damansara Damai
Kuliah Subuh – 19 April 2009
Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir

 

 

  1. AKAL tak jadi baik (tak sempurna) tanpa sifat WARA’ – otak cerdik tanpa sifat wara’ tak ada nilai di sisi Allah.

  2. AMALAN tak sempurna tanpa ILMU – Surah Al-‘Alaq (Iqra); Tuhan suruh bacalah dengan nama Tuhan maksudnya membaca dan belajar ilmu yang bermanfaat, yang Tuhan suka. Baca benda tak berfaedah tak termasuk dalam suruhan Tuhan. Amalan kita jadi ahsanu ‘amala bila ada (1) Ikhlas dan ( 2) Betul dengan syariat. Amalan jadi tak berfaedah/ sempurta tanpa ilmu. Beramallah dengan ilmu yang kita ada terutamanya bila berhadapan dengan khilaf (takut confuse), sehinggalah datang pada kita ilmu yang mengesahkan apa yang kita buat tak betul/ tepat.

  3. KEJAYAAN hidup tak bermakna tanpa RASA TAKUT pada Allah – kata Nabi S.A.W, tak akan masuk neraka orang yang menangis kerana takutkan Allah (termasuk datang rasa rindu para Rasulullah S.A.W) hinggalah masuk semula susu ke dalam kantongnya - maksudnya mustahil masuk neraka.

  4. Tak sempurna KEGEMBIRAAN tanpa rasa AMAN daripada ketakutan (Surah Quraisy, perkaitan dengan Surah Al-Fiil)

  5. Tak sempurna KEKUASAAN tanpa diiringi sifat ‘ADIL. Kekuasaan tak ada nilai disisi Allah tanpa melaksananya secara adil.

  6. Tak sempurna KEKAYAAN harta tanpa sifat PEMURAH (Syukur). Sebaik-baik sifat orang kaya adalah pemurah sebagai tanda syukur kepada Allah.

  7. Tak sempurna KEMISKINAN tanpa diiringi sifat QANA’AH – sebaik-baik sifat apabila diuji dengan kemiskinan, kesempitan harta ialah rasa cukup, dan berpada-pada dengan apa yang ada (Sabar).

  8. Tak sempurna KELEBIHAN (kehebatan yang kita miliki) tanpa ADAB – kisah orang ulama Iraq bernama Amir yang diminta untuk mengadap Gabenor di istana. Beliau dibaling dengan kasut oleh seorang Sheikh serta anak muridnya bila beliau menegur dalam majlis ilmu atas kesilapan hadis yang dibaca oleh Sheikh tersebut.

 

Zulkifli
Damansara Damai
19 April 2009

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>