Kampus

Untuk Pencen Umur 30 Tahun, Inilah Yang Pelajar Universiti Perlu Lakukan

February 1, 2017 Kampus
Thumbnail image for Untuk Pencen Umur 30 Tahun, Inilah Yang Pelajar Universiti Perlu Lakukan

Saya kagum dengan pelajar kolej dan universiti yang ketika sedang belajar lagi dah rajin belajar ilmu-ilmu kewangan, pelaburan dan bisnes. Itu ilmu-ilmu di luar kelas dan bilik kuliah yang tiada dalam exam, tetapi ilmu-ilmu itu sangat penting untuk survival mereka bila habis belajar nanti. Bagi saya mereka adalah bakal graduan yang berwawasan. Masa masih belajar […]

3 Nasihat Kewangan Graduan Baru

June 25, 2013 Kampus
Thumbnail image for 3 Nasihat Kewangan Graduan Baru

Kekadang saya rasa bersalah bila adik-adik yang baru bekerja terlalu mengharap keuntungan pelaburan emas dengan modal tak seberapa. Setakat 2, 3 keping coin 1 Dinar, berapa sangatlah untungnya. Kalaulah sekeping 1 dinar boleh dapat untung RM100 setahun, untungnya baru RM300 setahun atau RM25 sebulan! Sedangkan banyak lagi ‘ruang’ yang adik-adik ni kena explore untuk gandakan […]

Beli Kereta, Kesilapan Biasa Graduan Baru

September 3, 2012 Kampus
Thumbnail image for Beli Kereta, Kesilapan Biasa Graduan Baru

Memang bergaya, tapi lambat kaya…. (“,) Baru beberapa bulan bekerja, dah bergaya dengan kereta baru… Kalau adik-adik ni tahu, kereta baru itu mungkin melambatkan mereka untuk lebih kaya! Sebabnya, mereka perlu kumpul duit untuk kahwin, untuk duit hantaran, untuk majlis kenduri, untuk sara hidup ‘anak orang’ lepas kahwin yang pastinya berlipatkali ganda kosnya. Mereka perlukan […]

Kalau Belajar, Mesti Dapat 3 Pointer…

June 6, 2011 Kampus
Thumbnail image for Kalau Belajar, Mesti Dapat 3 Pointer…

“Kalau pergi universiti dan belajar, mesti dapat 3 pointer mak cik. Kalau rajin sikit lagi, mesti pointer dia 3.50 ke atas! Yang tak lulus tu sebenarnya dia bermain di universiti. Bukan pergi belajar…” kata saya pada makcik yang anaknya akan ke universiti. Makcik tu tunjukkan surat tawaran anak dia pada saya. Mungkin dia tahu saya […]

Perlihara Iman dengan Usrah

October 14, 2010 Diskusi Usrah

“Carilah usrah, dan joinlah usrah. InsyaAllah kita akan selamat” Nasihat saya pada adik bongsu, dan kedua bongsu saya (dan juga adik-beradik saya yang lain sebenarnya). Saya tak tahu, apa lagi mekanisma kawalan jauh untuk pastikan iman keluarga saya terjaga. Sayang Tapi Tak Kesampaian Saya sayangkan keluarga, tapi saya tak tahu macam mana keadaan keluarga saya […]

Pentingnya Edifikasi dalam Dakwah

January 11, 2010 Dakwah

Secara individu, kita memang lemah. Tapi bila berjemaah, kita kuat. Kata Nabi S.A.W, ‘tangan’ (pertolongan) Allah adalah bersama jemaah. Perjumpaan usrah bersama sahabat kampus lepas subuh semalam, saya diajukan dengan berberapa kemusykilan dari adik kampus. Antaranya tentang rasa rendah diri Nazri (seorang pimpinan kampus) untuk menggerakkan dakwah sedangkan beliau tak begitu cemerlang dalam pelajaran. Rakan-rakan […]

Bekesannya Study Group

December 26, 2009 Kampus

Orang self-fish tak sesuai study group.

Cari Pasangan: Sampah atau Permata?

December 9, 2009 Kampus

Belajar Berniaga Masa Di Kampus

September 4, 2009 Bisnes

Musim gawat begini, production berkurangan. Maka ramailah perkerja yang terpaksa diberhentikan. Zaman ekonomi gawat begini, banyak dengar cerita orang kena buang kerja terutamanya yang kerja dalam bidang manufacturing (perkilangan). Ekonomi gawat, production kurang, maka pekerja terpaksa dikurangkan.  Bonus, increament tak payah cerita la. Tak boleh harap banyak pada musim macam ni. Dapat sikit pun, syukurlah… […]

Universiti Muzakkir Ramadhan

August 31, 2009 Dakwah

Dah 9 hari Ramadhan. Hari ni hari pertama jadi imam di Surau Apartment Indah. Itupun solat witir saja, lepas Abang Ajis (En. Aziz LPPKN) dah tak ada suara. Kebetulan hari ni air mineral pembasah tekak tak disediakan untuk imam macam hari-hari biasa. Biasanya, setiap kali Ramadhan, saya akan bergilir-gilir dengan Abang Ajis (selaku Pengerusi Surau) […]

Selamat Di Universiti

April 3, 2009 Diskusi Usrah

Dalam persahabatan soleh, ada bekalan (iman) “Em, nak mintak nasihat abang-abang, macam mana nak pastikan kami semua ‘selamat’ di universiti (nanti)?” Antara persoalan yang diajukan oleh seorang sahabat – adik lepasan SPM ketika usrah di rumah Riyadh (sahabat saya Pemuda Subang) di Sungai Buloh. Kebetulan kami ada mesyurat Liga Futsal Pemuda Subang, saya sampai ke […]

Runtuhkan Tembok Dengan Rehlah

February 10, 2009 Diskusi Usrah

Rehlah bersama sahabat IFS-KSKB di Ulu Yam “Jom rehlah” Itulah yang biasanya saya cadangkan kepada kumpulan usrah kampus yang bakal/ baru dibentuk – yang akan ‘berusrah’ dengan saya. Saya yakin, anggota usrah tak dapat berinteraksi dengan berkesan seperti sebuah keluarga (usrah) selagi tembok tak diruntuhkan, dan jambatan penghubung tak dibina. Rukun Pertama – Ta’aruf Rukun […]

Binalah Idealisma Dirimu Di Kampus

November 27, 2008 Kampus

(Zaman di kampus, zaman emas membina idealisma diri. Zaman yang belum lagi ‘berkepentingan’ – gambar hiasan) Rajin ke program, tamrin, menjadi naqib (fasilitor) kepada unit-unit usrah, solat berjemaah di masjid, mendengar tazkirah dan memberi tazkirah. Alhamdulillah, bagusnya adik-adikku di kampus. Kerisauanku Untuk Adik-adik Kampus Tapi sedikit kerisauan bila memikirkan tentang ‘wajah’ mereka setelah bergelar graduan. […]

Suvival Hidup dan Suvival Dakwah

August 13, 2008 Dakwah

“Dulu sekitar 70% sahabat kami yang terlibat aktif dengan dakwah lepas grad. Tapi kalau ikutkan statistik sekarang ni, dah menurun ke 60%” – Haji Khairil Berkenalan Dengan Haji Khairil Setelah ikuti ceramah beliau, saya dijemput minum-minum bersama Hj. Khairil, seorang bekas aktivis kampus. Umurnya lebih setahun dari saya. Saya hadir ke Kem Raudhah, Gombak pada […]

Berjuang atau Berjiwang?

April 30, 2008 Kampus

Fenomena Cinta Mahasiswa Islam “SMS 1: hai boleh sayer kenal sayer tertarik dengan perwatakn sopan awk, da lamer sayer perhati awk, awk budak baik n tertarik ngan tudung labuh awk…… sayer harap kiter boleh berkenalan… ukhwah fillaheh orang kater… sayer x pandai sangat arab…” “SMS 6: wak, dari kawn kiter just panggil sayer awk jer, […]