Simpanan

Simpan Awal Bulan, Akhir Bulan Korek Balik!

June 20, 2017 Kewangan
Thumbnail image for Simpan Awal Bulan, Akhir Bulan Korek Balik!

Salah satu petanda penting kewangan kita dalam keadaan yang sihat ialah aliran tunai dalam keadaan yang positif. Iaitu duit gaji (atau pendapatan lain) yang masuk setiap bulan lebih besar dari duit keluar untuk perbelanjaan. Maksudnya, kita mesti ada lebihan duit setiap bulan (dan setiap tahun) sebagai simpanan untuk kecemasan ataupun untuk pelaburan masa depan. Tetapi […]

Kelebihan Simpan Emas 1 Gram 1 Bulan

October 26, 2016 Emas
Thumbnail image for Kelebihan Simpan Emas 1 Gram 1 Bulan

Nampak kecil, tapi impaknya sangat besar. Itu sahaja yang boleh saya simpulkan tentang tabiat menyimpan emas 1 gram 1 bulan sebagai “forgotten saving”. Dulu saya tak sedar tentang betapa bagusnya strategi ini, tetapi memang tabiat saya sejak 2010 ialah, setiap kali ada duit simpanan jangka panjang, saya akan terus beli emas tanpa melihat sangat kepada […]

Inilah Kisah Membuatkan Saya Tekad Simpan Emas

September 7, 2016 Emas
Thumbnail image for Inilah Kisah Membuatkan Saya Tekad Simpan Emas

Ketika sedang berbual di sebuah kedai makan di Kota Bharu, entah macam mana kami terbuka topik tentang emas. Kata sahabat saya, “Dulu aku beli 1 dinar harganya sekitar RM300 sebagai maskahwin. Sekarang (tahun 2010) harganya mencecah RM500!”. Owh, saya pun terus ambil handphone dan buat kira-kira, kenaikan harga emas sekitar 18% setahun. Bukankah ini lebih […]

Emas Sebagai Simpanan Paksa dan Lupa

August 2, 2016 Emas
Thumbnail image for Emas Sebagai Simpanan Paksa dan Lupa

Bagi sahabat yang nak jadikan emas sebagai simpanan, saya cadangkan mula dengan 1 GRAM 1 BULAN dulu. Disiplinkan yang itu sahaja dulu. Simpan sedikit-sedikit tetapi berterusan lebih baik berbanding beli banyak dan terus diam. Perkara paling penting dalam menyimpan ialah memupuk tabiat dan disiplin, bukan jumlahnya. Tabiat yang betul akan memberikan impak yang besar dalam […]

Emas Sebagai Simpanan Kecemasan

June 21, 2016 Emas
Thumbnail image for Emas Sebagai Simpanan Kecemasan

Mana-mana guru kewangan, mereka sarankan setiap kita adakan simpanan kecemasan berjumlah 3 – 6 bulan pendapatan. Paling minimum 3 bulan pendapatan. Dana itu tak boleh disentuh, melainkan untuk tujuan kecemasan sahaja. Dan jangan sesekali melabur (dalam apa-apa pelaburan sekalipun) sebelum cukup simpanan kecemasan. Duit simpanan kecemasan berjumlah 3 (tiga) bulan pendapatan sepatutnya disimpan dalam bentuk […]

Emas Menutup Kebocoran Wang

May 31, 2016 Emas
Thumbnail image for Emas Menutup Kebocoran Wang

Orang lain mungkin berbeza, tetapi pengalaman saya, duit yang terbiar dalam akaun tak boleh bertahan lama. Ada-ada sahaja nak dibelanjakan. Tak kisah samada ia disimpan dalam akaun Tabung Haji, apatah lagi disimpan dalam akaun bank biasa. Jadi kalau trend begini berterusan, kekayaan kita makin lama makin susut. Simpan, simpan, habis. Simpan, simpan, habis… Tapi berbeza […]

Simpan Emas Untuk Pendidikan Anak-anak

March 8, 2016 Emas
Thumbnail image for Simpan Emas Untuk Pendidikan Anak-anak

Untuk dana pendidikan anak-anak, saya pernah buat simpanan dalam insuran (takaful). Tapi bila saya buat kira-kira, saya nampak kerugian pada surrender value. Kalau saya batalkan polisi insuran tu separuh jalan, saya rugi sebab sebahagian besar caruman bulanan takaful saya dimakan oleh “wakalah fee”. Yang kedua, dalam projection yang dibuat oleh kebanyakkan ejen insuran, bila sampai […]

5 Checkpoint Ke Arah Kebebasan Kewangan

February 23, 2016 Kewangan
Thumbnail image for 5 Checkpoint Ke Arah Kebebasan Kewangan

Bila membincangkan tentang “matlamat kewangan”, saya lebih suka bincang dalam konteks “tahap kewangan” itu sendiri berbanding matlamat untuk penuhi keperluan masa depan. Merancang perbelanjaan itu pun penting juga, tetapi kalau sekadar matlamat perbelanjaan, memang kita banyak dalam kepala nak beli itu dan ini. Ianya memang tak akan habis. Apa yang lebih penting, apakah tahap yang […]

Emas Sebagai Backup Belanja Hangus

February 2, 2016 Ar-Rahnu
Thumbnail image for Emas Sebagai Backup Belanja Hangus

Ada sebahagian penyimpan emas menjadikan emas sebagai backup untuk belanja hangus. Untuk simpanan, mereka simpan duit mereka bentuk emas. Bila ada apa-apa keperluan belanja hangus, mereka akan jadikan emas itu sebagai cagaran untuk dapatkan pinjaman dari ar-rahnu. Sebagai contohnya, perlukan RM1,000 untuk renew road tax & insuran. Maka pajak sahaja emas untuk dapatkan pinjaman ar-rahnu […]

Siapa Berduit, Dialah Raja!

December 30, 2015 Kewangan
Thumbnail image for Siapa Berduit, Dialah Raja!

Cash is King! Siapa berduit, dia lah ‘raja’. Di waktu orang takut membuat pelaburan, di waktu itu dia aktif membeli sebab ‘harga’ pelaburan tersebut menjadi semakin murah. Pasaran saham jatuh, itulah waktu membeli saham-saham yang bagus. Di waktu harga emas murah, itulah waktu memborong. Di waktu pasaran hartanah kurang memberangsangkan, itulah waktu ‘shopping’ sakan. Kita […]

Asingkan Akaun Bank Untuk Setiap Tujuan

December 22, 2015 Kewangan
Thumbnail image for Asingkan Akaun Bank Untuk Setiap Tujuan

Masa duit belum banyak, mungkin sesuai kesemua duit diletakkan dalam satu akaun bank dan kita cuma buat rekod sahaja. Tapi bila dana dah membesar dan kita serius untuk kembangkan dana tersebut, lebih baik asingkan duit mengikut tujuan. Satu akaun bank untuk satu tujuan. Pengalaman saya, kalau tak diasingkan secara ‘fizikal’, nanti akan kelam-kabut sebab kita […]

Cara Menetapkan Matlamat Kewangan

November 17, 2015 Kewangan
Thumbnail image for Cara Menetapkan Matlamat Kewangan

Banyak faktor yang menyebabkan duit kita bocor, tetapi berdasarkan pemerhatian saya, kebocoran paling utama ialah tiada matlamat kewangan! Duit dapat tiap-tiap bulan, tetapi tak tahu nak ‘dihala’ ke mana. Akhir sekali duit itu habis dibelanjakan. Akaun bank hanya jadi tempat ‘transit’ sahaja sebelum berpindah ke tangan orang lain. Yang tinggal hanyalah penat dan puas, tetapi […]

Memupuk Tabiat Orang Kaya Dengan Emas

October 28, 2015 Emas
Thumbnail image for Memupuk Tabiat Orang Kaya Dengan Emas

Ada seorang pembaca blog ini hubungi saya, beliau mula membeli emas selepas membaca blog saya ini. Bila sudah bermula, dia jadi ‘ketagih’ membeli emas. Disebabkan ketagihan menyimpan emas, sedar-sedar sudah RM38,000 duitnya sudah ditukar kepada emas dalam tempoh 7 bulan! MasyaAllah, itu ketagihan yang baik. Ia berbeza dengan ketagih berbelanja, sedar-sedar bank telefon sebab bil-bil […]

Berapa Lama Kita Mampu Survive?

August 31, 2015 Kewangan
Thumbnail image for Berapa Lama Kita Mampu Survive?

Kesilapan ramai dalam mengukur kekayaan ialah hanya berdasarkan berapa besar pendapatan mereka. Kekayaan diukur dengan pendapatan yang diterima setiap bulan. Lagi besar pendapatan bulanannya, maka mereka dianggap lebih kaya. Sedangkan kekayaan perlu diukur dengan berapa lama kita boleh survive jika hilang pekerjaan. Hilang pekerjaan bukan hanya bermaksud dibuang kerja, tetapi ia termasuk majikan gulung tikar […]

Cara Pastikan Duit Simpanan Bertahan Lama

April 25, 2015 Kewangan
Thumbnail image for Cara Pastikan Duit Simpanan Bertahan Lama

Bila ada duit, godaan berbelanja sangat kuat. Bukan sahaja kalau dah ada duit, bahkan bila dapat tahu akan dapat duit (seperti bonus) pun, kita dah siap-siap fikir nak beli itu dan ini. Rasa PERLU beli itu, PERLU beli ini. Setiap apa yang nak dibeli, dah siap dengan alasan kukuh kenapa perlu beli itu, dan kenapa […]

Fokus Pemilikan Harta, Bukan Keuntungan Sementara

March 4, 2015 Kewangan
Thumbnail image for Fokus Pemilikan Harta, Bukan Keuntungan Sementara

Ada seorang businessman jutawan datang jumpa saya berbincang perancangan untuk tukar sebahagian daripada hartanya kepada bentuk emas. Selepas berjumpa saya, beliau buat pembelian pertama sekitar RM200,000. Tapi sasaran beliau yang sebenar ialah sekitar RM1 juta. Kami bersembang tentang simpanan emas dan hartanah. Satu persamaan antara saya dan dia ialah, kami fokus PEMILIKAN HARTA, bukan “buy […]

7 Keistimewaan Emas Sebagai Simpanan

January 27, 2015 Emas
Thumbnail image for 7 Keistimewaan Emas Sebagai Simpanan

Harga emas dah naik sedikit berbanding 2, 3 bulan lepas. Sesiapa yang nak ambil keuntungan, dah boleh jual sekarang. Siapa beli emas 3 bulan lepas, kalau jual hari ni, saya anggarkan keuntungan bersih at least 3% (dalam tempoh 3 bulan). Ia lebih untung dari simpan dalam Tabung Haji atau ASB (untuk situasi ini). Walaupun harga […]

5 Risiko Besar Simpan Wang Kertas

November 23, 2014 Emas
Thumbnail image for 5 Risiko Besar Simpan Wang Kertas

Seminggu dua yang lepas, harga emas turun ke paras paling rendah tahun 2014. Bagi mereka yang beli emas sekadar untuk “buy low sell high”, mereka dah mula rasa panik kenapa harga emas turun banyak? Rugilah beli emas sebelum ni kan? Harga 1 gram turun ke sekitar RM135 waktu tu. Kalau harga emas turun lagi hingga […]

Motivasikan Diri Dengan Simpan Hasil Bisnes

June 27, 2014 Bisnes
Thumbnail image for Motivasikan Diri Dengan Simpan Hasil Bisnes

Bagi orang baru belajar buat bisnes, kalau dapat untung RM100 sebulan permulaan pun dah bagus. Kalau setahun, untungnya at least RM1,200. Kalau nak untung RM1,200 labur dalam Tabung Haji, at least kena ada modal RM24,000 (dividen 5%)! Tapi dengan bisnes, modal RM300 pun boleh pusing untuk dapat untung RM1,200 setahun. Untungnya 400%! Saya masih ingat […]

Dana Paling Kritikal Waktu Kecemasan

February 18, 2014 Kewangan
Thumbnail image for Dana Paling Kritikal Waktu Kecemasan

Masa motosikal saya hilang hari tu, saya tak kecewa sangat sebab motor tu dah cover takaful. Memang saya rugi, tapi taklah sebanyak mana. Cuma bila hilang motosikal, urusan jadi terganggu sekejap. Dari sudut duit tu tak merisaukan sangat, sebab saya sentiasa bersedia dengan simpanan kecemasan minium 3 bulan pendapatan. InsyaAllah duit tu cukup untuk beli […]