Sihat

Takaful Bukan Penyelesaian Risiko Kesihatan

April 24, 2014 Sihat
Thumbnail image for Takaful Bukan Penyelesaian Risiko Kesihatan

Kekadang saya rasa, bila dah bayar takaful, rasa dah selamat. Rasa dah “protected”. Tapi hakikatnya, perlindungan takaful bukan penyelesaian kepada masalah yang sebenar. Masalah sebenar ialah kesihatan kita. Takaful cuma alat bantu masalah kewangan kalau kita sakit. Kalau jatuh sakit dan dapat pampasan takaful pun sebenarnya masih tak berbaloi. Duit banyak tapi badan sakit pun […]

Cara Merawat Batuk Kronik Tanpa Ubat

October 4, 2011 Sihat
Thumbnail image for Cara Merawat Batuk Kronik Tanpa Ubat

Bulan Mei tahun 2010 kena denggi. Bulan Mei 2011 ni kena batuk kronik. Sakit setahun sekali. Itulah rekod kesihatan saya dengan doktor di Klinik Idzham Damansara Damai. Datang klinik cuma setahun sekali. Lepas sehari dua batuk, saya terus telan suplemen herba echinacea. Uh, tak baik-baik. Biasanya, kalau mula rasa nak demam, sakit tekak, herba echinacea […]

Strategi Menang Paintball

August 1, 2011 Santai

Inter-Takaful Operators Futsal 2011

August 1, 2011 Santai

Dah lama benar tak main futsal. Lebih kurang 2, 3 tahun juga tinggal. Alhamdulillah, dua minggu lepas main balik di Futsal Tournament Inter-Takaful Operators 2011, Triways Padang Jawa, Shah Alam. Just for fun. Komen kawan-kawan “Huh, laju nyer kau main. Atas, bawah, atas, bawah. Larat pulak kau yer?”. Alhamdulillah. Maksudnya, fitness masih ada. Ingatkan dah […]

Kembalikan Berat Ideal

April 22, 2011 Sihat

Penurunan berat badan secara sihat ialah mengubah tabiat pemakanan dan kesihatan sikit demi sedikit. Ia bukan diet yang menyiksakan dan bersifat sementara. ”Fat to lose 12kg!” Terkejut dengan hasil ujian kesihatan saya bulan lepas. Memang saya rasa berat badan bertambah berbanding tahun lepas, tapi takkan sampai 12kg? Saya cuba bayangkan, macam mana badan saya kalau […]

Makan ‘Racun’ di Kedai Makan!

February 13, 2011 Sihat

 Ajinomoto adalah rahsia makanan terasa sedap di kedai makan. Ia boleh menyebabkan ‘ketagih’ kata seorang pengusaha kedai makan.  Semalam masa demonstrasi healthy cooking, kami (business team) bincang sikit sebanyak pasal kesihatan. Bila tengok demonstrasi masak daging burger tanpa minyak, masyaAllah. Takut juga. 6 keping daging burger mengeluarkan 1/2 cawan minyak (lemak)! Rupa-rupanya dalam daging burger ada terlalu banyak minyak. […]

Diet: ‘Pil Ajaib’ Bukan Penyelesaian (2)

September 29, 2010 Sihat

“Nak kurus tak? Kalau nak kurus, makan produk ni!” Ini antara statement yang saya tak gemar. Nak kurus, kena makan produk itu dan ini. Diet Songang! Saya tak nafikan, memang produk ‘pil ajaib’ tu membantu, tapi sampai bila nak bertahan dengan makan produk tu? Saya tahu ada beberapa produk yang memang boleh membantu seperti produk […]

Diet: ‘Pil Ajaib’ Bukan Penyelesaian

September 17, 2010 Sihat

“Ana rasa dulu, pernah anta naik tubuh (gemuk)… tapi loni nampak steady… petua gapo anta guna? huhuhu.. Ana, 10 ore juppo, 10 ore oyak ana gemuk huhuhu” – Sahabat Ada juga 2, 3 orang cakap saya ‘maintain’ (berat badan). Em, entahlah…. saya pun tak berapa pasti… tapi yang pastinya, memang BMI (Body Mass Index) saya […]

Limau Mandarin Menyebabkan Batuk?

February 26, 2010 Coretan

Sehari dua ni kami suami isteri dok batuk-batuk. Tapi tak lah serius sangat. Tadi tengok kat dapur tinggal lagi sebiji limau mandarin, baru teringat pesan Pakcik Taifor katanya limau mandarin boleh menyebabkan batuk. Saya ingatkan limau tu yang menyebabkan batuk. Tapi katanya, kulit limau mandarin tu ada banyak racun supaya buah tu tahan, dan supaya […]

Vitamin Semulajadi dan Sintetik

December 22, 2009 Sihat

Kenapa Pilih Yang Semulajadi? Saya tertanya-tanya kenapa orang yang faham tentang nutrition (pemakanan) dan vitamin cenderung untuk ambil vitamin semulajadi (asli) berbanding vitamin sintetik (tiruan). Walaupun harga vitamin semulajadi lebih tinggi berbanding vitamin sintetik, mereka yang tahu tetap memilih yang semulajadi. Bagi mereka yang kurang arif, mereka selalu cakap “Ah, ambik vitamin kat klinik atau […]

H1N1: Tingkatkan Sistem Imun

August 11, 2009 Sihat

Petang tadi dengar taklimat persediaan hadapi Wabak H1N1 oleh syarikat. Ni taklimat rasmi kedua yang dianjurkan syarikat. Dua bulan lalu taklimat oleh seorang doktor, wakil Kementerian Kesihatan. Ni sedikit coretan sekadar apa yang saya ingat untuk dikongsikan dengan sahabat semua. Kenapa H1N1 Bahaya? Sebenarnya, virus selsema di dunia ni ada 3 jenis iaitu Human (manusia), […]

Kelahiran Baru: Awasi Penyakit Kuning

January 27, 2009 Sihat

Rawatan fototerapi untuk bayi yang terkena penyakit kuning – jaundis (foto hiasan) “Maaf encik. Anak encik kena tahan sebab bacaan kuningnya terlalu tinggi. Kalau bacaannya terus naik, mungkin darahnya terpaksa ditukar!” Terkejut. Berita Aisyah (anak pertama) terkena penyakit kuning (jaundis) membuatkan hati kami risau dan gundah. Belum seminggu bergelar ayah/ ibu, kini anak kami terpaksa […]

Anak Isteri Sihat, Kita Jimat

August 17, 2008 Sihat

” Pokok yang cukup dibaja, tak sama kesuburannya dengan pokok yang dibiar tanpa baja” (Sambungan artikel “Ibu Kekurangan Zat, Risikonya Pada Anak”) Pemakanan Seimbang Hanya Pada TeoriSelepas pengalaman ‘pahit’ menjaga anak pertama, kami bertekad membuat perubahan untuk anak ke seterusnya. Apabila isteri saya disahkan mengandung, saya terus bergegas sediakan suplemen makanan secukupnya. Kerana realitinya, kita […]

Ibu Kekurangan Zat, Risikonya Pada Anak

August 9, 2008 Sihat

Setiap kali isteri disahkan mengandung, datang perasaan gembira, bercampur bimbang. Bimbang apa ‘nasib’ anak yang bakal dilahirkan. Itulah yang saya rasa, setiap kali dapat berita isteri mengandung. Pelajari Kesihatan Slot ini, saya nak sentuh tentang kesihatan ibu dan bayi berdasarkan sedikit pengalaman dan kefahaman yang kami belajar melalui kursus dan seminar, serta buku berkaitan. Bila […]