Selamat Di Universiti

by on April 3, 2009

Dalam persahabatan soleh, ada bekalan (iman)


“Em, nak mintak nasihat abang-abang, macam mana nak pastikan kami semua ‘selamat’ di universiti (nanti)?”

Antara persoalan yang diajukan oleh seorang sahabat – adik lepasan SPM ketika usrah di rumah Riyadh (sahabat saya Pemuda Subang) di Sungai Buloh.

Kebetulan kami ada mesyurat Liga Futsal Pemuda Subang, saya sampai ke rumah Riyadh bersama Azfar ketika usrah masih berjalan. Lepas usrah, kami ada mesyuarat.

Usrah Bersama Lepasan SPM

Soalan adik lepasan SPM itu sangat baik dan penting. Persoalan itulah yang nak saya kongsikan dengan adik-adik yang bakal ke universiti.

Adik-adik usrah (malam itu) rasa bertuah kerana Allah memilih mereka menjadi kaki surau/ masjid, dan hadir ke majlis-majlis ilmu seperti malam itu. Dari situ, mereka dapat panduan, dan dorongan supaya jadi baik (soleh).

Tapi kat universiti pulak macammana? Macam mana nak make sure mereka tak ‘tergelincir’? Kalau kita dengar saban hari di dada-dada akhbar sangat merisaukan. Macam-macam kes pelajar universiti. Kes seks luar nikah (tepatnya ZINA) dah jadi perkara biasa.

Isu Sosial di Universiti Dulu

Kalau zaman saya di universiti dulu, isu zina belum lagi satu kebiasaan. Masih lagi terpencil dan ‘terkejut beruk’ kalau dengar ada kes zina di kampus. Zaman dulu cuma couple, dan mungkin ringan-ringan, tapi sekarang dah makin berani. Jadi pelacur, GRO dari kalangan siswi bukan lagi benda pelik.

Dulu banyak juga isu pelajar universiti, tapi isu-isu versi lama – tak solat, tengok gambar lucah, bercouple dll. Tapi isu sekarang adalah versi upgrade. Dulu tengok gambar lucah, sekarang ni ‘buat’ perkara lucah!

Itulah yang merisaukan saya tentang adik-adik yang akan ke universiti. Sebabnya gejala begitu tak habis di situ, tapi ia juga beri kesan pada prestasi akademik – kantoi exam, kena reject. Kalau lulus universiti pun kesannya mungkin akan terbawa-bawa ke luar universiti. Gagal dalam kerjaya, rumahtangga ataupun kehidupan umumnya.

Serigala Manusia

Berbalik kepada persoalan adik tu tadi, macam mana nak selamat dari gejala di universiti, saya teringat akan pesanan Nabi S.A.W. Kata Nabi, syaitan bagi manusia, umpama serigala bagi kambing. Kambing yang terkeluar dari kumpulan, itulah yang akan dibaham serigala. Begitulah juga nasib manusia yang terkeluar dari kumpulan orang mukmin. Imannya berisiko tinggi untuk dibaham oleh syaitan.

Jadi nasihat saya, joinlah kumpulan usrah di universiti.

Usrah bukan suatu majlis, tetapi suatu ikatan hati antara individu mukmin yang berkasih-sayang kerana Allah. Usrah adalah kelompok muslim yang mukmin yang sentiasa berpesan-pesan pada kebaikan.

Usrah Bukan Majlis Ilmu

Usrah adalah istilah bahasa Arab. Kalau bahasa Melayunya dipanggil “keluarga”. Hubungan keluarga kita kuat kerana adanya ikatan hati (kasih-sayang). Jadi, kelompok usrah adalah unit keluarga kedua selepas keluarga (kandung).

Kalau di rumah, kita ibubapa dan adik beradik yang pedulikan kita. Sentiasa ada yang bagi nasihat dan teguran kalau ada yang tak kena dengan kita. Tetapi kalau di universiti macam mana? Siapa peduli kalau kita tak solat? Siapa peduli kalau kita bercouple, mengendong anak dara orang ke sana ke mari? Siapa peduli?

Pelihara Iman Dengan Persahabatan Soleh

Di situlah pentingnya usrah di universiti. Usrah atau apa sahaja namanya (seperti Quranic Group, Halaqah) adalah antara cara yang berkesan untuk jaga iman kita. Kata Ustaz Mustafa Masyhur, dalam persahabatan yang soleh ada bekalan (iman).

Selain dari didikan ibubapa dan keluarga, Allah membentuk siapa saya hari ini juga adalah melalui pengaruh rakan-rakan yang soleh. Sejak sekolah menengah rendah (SMKA Falahiah) saya diperkenalkan dengan usrah. Dan hingga ke hari ini saya hampir tak pernah sunyi daripada kumpulan usrah. Rakan-rakan usrah inilah yang banyak mempengaruhi diri saya untuk jadi orang yang lebih baik.

Mencari Usrah

Seterusnya, macam mana nak cari usrah?

Caranya mudah, jadilah kaki surau dan masjid. Di sana nanti insyaAllah, Allah akan pertemukan kita dengan orang yang soleh. Dan insyaAllah ada lah nanti orang yang jemput kita ke usrah.

Bukan sahaja di universiti, di luar universiti pun begitu juga. Masa saya mula-mula pindah ke Damansara Damai pun begitu. Saya jumpa rakan-rakan usrah hari ini seperti Azfar, Anuar, Zainan, Ridhuan, Izudin dan lain-lain semuanya di surau dan masjid.

Mula-mula dulu memanglah kami sekadar berjumpa dan berkenalan. Lama-kelamaan hubungan makin kukuh, dan kami bina kumpulan yang kami ikatkan ia seperti sebuah keluarga –Usrah.

Zulkifli
Damansara Damai
3 April 2009

{ 1 comment… read it below or add one }

1 Rantong April 10, 2009 at 9:52 pm

Sertai rancangan terbaru berjudul: “Who Wants To Be A MillionaireBlogger.Net” 24 jam sehari, 7 hari seminggu, hanya di kaca screen komputer anda…

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: