Masa pergi ambil result anak UPSR tahun 2016 dulu, tengok result Aisyah (anak sulong saya)... Tak ada satu pun dapat A... Tapi saya ucapkan, “Alhamdulillah. Tahniah Aisyah... Tak apa, usaha lagi. Malam ...

Baca selanjutnya

Tiap-tiap hari mesti mengajar. Sedikit pun tak apa. Tapi mesti berterusan untuk ajar dan berikan peringatan kepada anak-anak tentang agama dan kehidupan...Musim cuti sekolah, peluang yang lebih besar untuk kami sekeluarga mengadakan ...

Baca selanjutnya

Kalau tak suka dizalimi, kita kena belajar cakna nasib orang lain yang dizalimi. Ibarat cubit paha kanan, paha kiri terasa sakit. Itulah sikap kita sesama manusia. Rasa kebersamaan ni kena dipupuk, khususnya anak-anak ...

Baca selanjutnya

Jackie Chan tak nak wariskan harta bernilai lebih RM1 billion kepada anaknya. Adakah sebab tak sayangkan anaknya? Mari kita belajar dan ambil iktibar, kenapa orang kaya di dunia tidak mewariskan harta mereka kepada ...

Baca selanjutnya

"How you do anything is how you do everything". Macam mana cara kita selesai sesuatu kerja, macam tu juga cara kita selesaikan kerja-kerja yang lain. Apa pun kerja yang kita buat, hasilnya ...

Baca selanjutnya

Rindu... Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa rindunya saya kepada mereka semua; isteri dan anak-anak saya. Sampai selalu saya bercakap-cakap sendirian, sambil menatap foto-foto mereka yang ada dalam simpanan saya ketika 2 ...

Baca selanjutnya

Recommended! Saya dah tengok Jumaat lepas dengan 4 orang anak. Anak saya tanya, "Papa, kenapa mereka berperang?" "Ah... Sama macam bergaduh dengan adik beradik dekat rumah tu... Bezanya mereka bergaduh sampai berbunuhan..."Bergaduh ...

Baca selanjutnya

Suatu pagi, saya bawa anak ke klinik gigi. Sakit gigi sampai menangis tengah tidur malam. Dua batang gigi kena buat rawatan. Rawatan pertama kena caj RM140. Rawatan susulan seminggu lepas tu kena lagi ...

Baca selanjutnya

Tak perlu cari jauh. Motivasi hidup kita sebenarnya dekat dengan kita. Iaitu isteri dan anak-anak kita sendiri.Ketika saya masih lagi hidup sebagai miskin bandar, saya sudah pasang cita-cita besar dalam kewangan. Iaitu ...

Baca selanjutnya

Musim raya ni, orang kecoh share tentang anak-anak rosakkan barang di rumah orang waktu beraya.Sebagai tuan rumah, kalau nak jemput tetamu datang rumah beraya, lebih baik sorokkan siap-siap semua barang berharga dan ...

Baca selanjutnya