MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Hari Keluarga Haji Sidek 2009

March 24, 2009

Senaman Pagi
Alhamdulillah,

 

Lastweek (7 – 9 Mac 2009) kami dapat join Hari Keluarga Haji Sidek & Hajjah Munirah. Actually, Haji Sidek & Hajjah Munirah ni moyang saya sebelah emak. Berasal dari Muar, Johor.

Saya pun tak sempat jumpa Haji Sidek dan Hajjah Munirah. Cuma sekadar doa, moga roh mereka di cucuri rahmat oleh Allah S.W.T, dan ditempatkan bersama para solihin.

Seaview Resort

Hari Keluarga Kedua

Kali ni, adalah Hari Kelurga Ke-2 yang dianjurkan. Tahun lepas, buat masa raya Cina kat Pangsun. Tahun ni, kami buat kat Pantai Indah Seaview Resort, Kuala Selangor.

Pengarah Program ialah Datuk Zaidon Asmuni, Ketua Pengarah RELA Malaysia, sepupu mama, dan dibantu oleh Haji Omar Haji Hassan, abang sulong mama. Mereka berdualah yang berkerja keras untuk pastikan himpunan keluarga kali ni berjaya.

Program ni menarik dan sangat bermanfaat especially mama dan adik beradik serta sepupu mama ramai dah beranak cucu.

Himpunan Keluarga 15 Tahun Dulu

Dulu, kalau musim raya aidil fitri kami semua akan berkumpul kat rumah Atuk (nenek) dan arwah Yaie (datuk) kat Kg. Sungai Pulau, Muar, Johor. Tapi sejak arwah Yaie sakit, sekitar tahun 1996, kami dah jarang berkumpul pada hari raya coz Atuk & Yaie berpindah menyewa di Gombak. Rumah dan tanah kat kampung dah jual.

So, raya kat KL tak best macam raya kat kampung. Kalau kat kampung, setiap kali musim raya, memang seronok. Gotong royong memasak, bersih rumah kami buat sama-sama dengan pakcik, makcik, dan sepupu.

Aktiviti sampingan sebelum menjelang raya ialah memancing, menembak burung dan ayam hutan – hobi abah dan pakcik.

Hari raya pulak, biasanya kitaorang akan bergerak secara rombongan ziarah sanak saudara dan jiran-jiran. Kekadang ziarah sampai ke Jambi, Batu Pahat. Dan aktiviti yang paling best ialah ikut rombongan marhaban. Bermula dari laut ke darat.

 

Sepupu

Dapat jumpa ramai sepupu di Hari Keluarga Haji Sidek

Pelbagai Latarbelakang

Tapi bila mama, pakcik dan makcik masing-masing dah bercucu-cicit, program macam Hari Keluarga lah yang dapat kumpulkan kami semua – 4 generasi keluarga Hj. Sidek.

Bila berkumpul ramai-ramai, barulah tahu betapa besarkan keluarga Hj. Sidek. Kerjaya dan latarbelakang pun pebagai. Rupa-rupanya ada 2, 3 orang pakcik sepupu bertitle “Dato”. Tapi berpangkat datuk dan nenek memanglah ramai… Yang bertaraf doktor pun ada. Kekadang keluar juga dalam TV, tapi sebelum ni memang tak berapa ingat pakcik sepupu coz memang lama sangat tak berjumpa.

Senaman pagi sebelum breakfast dan sukaneka

Tazkirah Abah

Antara aktiviti Hari Keluarga ialah Makan Malam, Riadhah, Sukaneka, Tahlil dan Tazkirah dan acara bebas. Kebetulan hari kedua tu Maulid Nabi, abah diminta bagi tazkirah berkenaan Maulid Nabi. Bidang terjun.

Best juga dengan tazkirah magrib abah. Dah lama betul tak dengar abah bagi pengisian dalam program formal sebegitu. Yang ingatnya, masa zaman kecik-kecik dulu, masa sekolah rendah ikut abah pergi program. Masa tu, abah jadi ustaz di Sekolah Menengah Bunut Susu, Pasir Mas.

Banyak mutiara ilmu yang abah curahkan malam tu yang sangat bermanfaat tapi malangnya, saya tak bawa kertas dan pen untuk dicatit. Banyak juga hadis Nabi dan ayat Quran yang abah kupas yang tak pernah saya hafal. Antaranya hadis yang mafhumnya “Wanita (ibu) adalah sekolah awal bagi kanak-kanak”.

Aisyah Amal

Aisyah dan Amal main air bersama Zulaikha, dua pupu mereka

Layan Anak-anak

Program menarik, tapi saya tak dapat ikut sepenuhnya coz nak kena layan anak-anak. Masa makan, kena cepat-cepat makan. Selebihnya layan anak-anak makan. Anis pulak sangat aktif ke sana ke mari. Tak boleh lepas, mesti dia explore kawasan sekitar. Penat mengejar Anis.

Aisyah, dan Amal pulak asyik gesa nak turun ke swimming pool. Anis pun nak ikut sama. So, layan jer lah. Bagi peluang diorang main air puas-puas. Kalau kat rumah, main air dalam toilet jer lah…

Program kali ni kosnya sangat minimum, sebab kos makanan semuanya disponsor oleh Pak Long (Hj. Umar – abang sulung mama). Pak Long memang adik beradik paling loaded. Dia kontraktor. Tapi sebelum kaya tu, memang dia gigih jatuh bangun dengan bisnes batu ukir dia kat Sungai Buloh.

Orang Kaya Lebih Berperanan

Saya pun teringin nak jadi kaya macam Pak Long tu sebab orang kaya nampaknya lebih berperanan dalam keluarga dan masyarakat. Dengan kekayaan, dia dapat lebih masa untuk fikir perkara yang utama dalam hidup, bukan saja fikir cari makan. Dia dapat bagi lebih manfaatkan untuk menghubungkan silaturrahim berbanding orang yang siang malam dok perah masa, fikiran dan tenaga untuk cari duit.

Saya tak banyak membantu untuk Hari Keluarga ni. Komitmen saya cuma pastikan saya dan keluarga mama hadir ke program. Berapa bayarannya, saya tak kisah coz saya tahu, orang yang handle program lagi banyak nak kena fikir dan keluarkan duit.

Moga Allah merahmati Pakcik Idin (Dato’ Zaidon Asmuni), Pak Long serta seluruh jawatankuasa yang menjayakan Hari Keluarga Haji Sidek & Hajah Munirah Tahun 2009!

Tetamu VVIP

Oh, satu lagi lupa nak kongsikan. Tetamu paling istimewa pastinya anak-anak Haji Sidek iaitu atuk saya (Hajah Juriah - Sungai Pulai) dan atuk Joned (Haji Joned - Sungai Kemudi), atuk sedara. 6 orang dah meninggal dunia. Mereka dilayan VVIP.

Memang begitulah hidup. Bila kita dah tua nanti, tak ada yang akan memuliakan kita melainkan anak-anak dan cucu cicit kita. Atuk telah didik anak-anaknya dengan agama. Akhirnya Allah memuliakan atuk melalui anak-anak dan cucu cicitnya.

Itulah penting didikan agama. Hanya anak-anak yang dididik dengan agama saja yang akan memuliakan orang tuanya

Zulkifli
Damansara Damai
11 Mac 2009

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>