MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Ramadhan: Khatam 30 Juzu’

August 26, 2009

Khatam 30 Juzuk
Sejak 3 tahun lalu, saya tangguhkan target khatam Quran setiap kali Ramadhan. Alasannya, dah banyak kali khatam. Dan azam saya masa tu, biarlah khatam kali ini khatam dengan cara yang lebih bermakna iaitu khatam baca Quran serta terjemahannya sekali.

APABILA TAK ADA TARGET...

Tapi, ada sikit masalah apabila tak ada target bila nak khatam. Quran terus saya baca setiap pagi secara rutin, tapi kurang berdisiplin. Kekadang tu ulang baca ayat yang sama beberapa kali tanpa beralih ke ayat-ayat lain. Alasannya, belum baca terjemahannya, jadi belum 'layak' untuk beralih ke ayat-ayat yang lain (seterusnya). Lambat...

Amalan khatam Quran setiap kali Ramadhan ni pernah jadi rutin saya sejak belajar di KISAS. Tak sempurna rasanya Ramadhan tanpa khatam Quran. Selalu rasa ada yang tak 'sempurna' sambut Aidil Fitri bila tak khatam.

AZAM 30 JUZUK DALAM RAMADHAN

Fikir punya fikir, akhirnya saya buat azam, Ramadhan kali ni saya nak khatam 30 juzuk. Rutin baca Quran serta terjemahan akan saya sambung balik bila habis Ramadhan nanti. Alasannya, supaya Ramadhan kali ini disibukkan dengan membelek Quran secara berdisliplin.

Untuk sahabat semua, jom la kita pakat-pakat khatam sama. Moga Ramadhan kali ni terasa lebih bermakna, InsyaAllah.

CARA MUDAH KHATAM QURAN 30 HARI

Nak khatam 30 juzuk bukan susah sebenarnya. Cukuplah baca 4 muka surat setiap kali lepas solat fardhu. InsyaAllah sehari akan habis 1 juzuk, dan sebelum menjelang Syawal nanti kita akan habis 30 juzuk. InsyaAllah...

Saya start hari tu masa hari kedua puasa. Maksudnya, saya terlewat sehari. Hari ni dah 5 Ramadhan, tapi baru khatam 4 juzuk. InsyaAllah, weekend nanti nak kena kejar satu juzuk yang tertinggal.

Mudah-mudahan Ramadhan kali ini akan lebih bermakna, dan kita semua dapat sambut Aidil Fitri dengan penuh kemenangan, insyaAllah.

Zulkifli

Damansara Heights

26 Ogos 2009

 

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>