MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

PG Trip Ke Germany & Switzerland – Hari Pertama (Frankfurt)

March 13, 2015

Ini trip ke-3 saya bersama Public Gold. Tahun 2013 kami ke Cape Town, tahun 2014 ke Jepun dan tahun ini  kami ke Germany dan Switzerland. InsyaAllah tahun depan ada rezeki, kami akan ke Turkey. Dalam banyak-banyak trip, trip ini paling special bagi saya sebab dapat bawa bersama buah hati saya (isteri saya) sekali sebab anak dah besar sikit. Yang paling kecil umur 1 tahun 4 bulan. Hari ini tak ada apa-apa aktiviti lawatan. Kami menghabiskan satu  hari ini untuk perjalanan daripada KLIA – Singapore – Frankfurt sahaja. Dalam kepala saya, trip begini bukan sekadar jalan-jalan makan angin, tapi ini peluang saya update ilmu-ilmu tentang emas sebab saya berpeluang bersama dengan otai-otai emas Public Gold selama 8 hari!

trip germany 01 - 02Trip ini saya anggap sebagai trip honeymoon kami sempena ulang tahun perkahwinan kami ke-12. Berkahwin sejak 1 Mac 2003, dan inilah trip honeymoon pertama kami! Masa dulu-dulu nak pergi honeymoon tak dapat sebab duit sangat terhad. Orang lain pergi melancong sana-sini, kami sekadar melencong balik kampung sahaja. Refresh semula cinta lepas dah ada 7 orang anak… (“,)

trip germany 01 - 03Otai-otai Public Gold, termasuk Regional Manager (hujung sebelah kiri) dan Business Development Manager (tengah, kolar merah). Yang tak dapat join cuma seorang sahaja, iaitu Tuan Haji Pokli – baru dapat baby.

trip germany 01 - 04Berlepas dari KLIA kul 11.10 pagi, kami transit dalam 2 jam di Changi International Airport, Singapore. Bagus Singapore Airlines. Siap ada voucher 20 dollar. Kalau convert duit Malaysia, dapat lebih kurang RM50. Masing-masing kelam kabut nak habiskan voucher dalam masa yang singkat. Setiap orang dapat 20 dollar.

trip germany 01 - 05Tiap-tiap tahun, memang kami naik Singapore Airlines. Saya pernah terbaca, ini syarikat airline no. 1 di dunia.

trip germany 01 - 07Kami berlepas meninggalkan Changi Airport lebih kurang pukul 1.55 tenghari. Saya kagum dengan strategi Singapore sebab mereka jadikan Changi Airport ni macam hub penerbangan asia tenggara ke antarabangsa.

trip germany 01 - 08Perjalanan lebih kurang 12 jam setengah dari Singapore – Frankfurt (Germany). Penat juga duduk dalam flight lama-lama. Lebih-lebih lagi nak kena adjust kepala dengan perbezaan waktu 7 jam dengan Malaysia.

trip germany 01 - 09Makan halal. Tak perlu risau. Makanan paling sedap ialah aiskrim Magnum ni. Aiskrim inilah yang biasanya kami suami isteri beli untuk reward diri sendiri lepas selesai apa-apa misi mencabar kami… 🙂

trip germany 01 - 10Dalam flight, saya menghabiskan masa dengan buat kerja-kerja dengan laptop, sembang-sembang progress bisnes dengan Mamaguru Azizah Hasan, dan Harrison (Business Development Manager PG). Kekadang rasa bosan, buka cerita movie kartun, mana tahu ada cerita yang anak-anak kami suka, boleh beli nanti.

trip germany 01 - 11Kami sampai di Frankfurt dalam pukul 8.30 malam waktu disini. Kalau di Malaysia, lebih kurang jam 2.30 pagi. Sampai airport, bas dah tunggu kami bawa ke hotel Mercure Hotel di Benshime (tak reti sebut bahasa German).

trip germany 01 - 12Suhu malam ni lebih kurang 2 darjah celcius. Ya Allah, rasa sejuk betul. Rasa nak tidur dalam toilet jer sebab dalam toilet jer ada heater (warmer). Lebih kurang 10.30 malam, kami baru masuk tidur. Dalam 5.30 pagi waktu Malaysia.

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

• Assalamualaikum Encik Zul dan Kak Najdah,

Alhamdulillah ….
    seronok baca post pertama dlm blog ini ttg trip ke Germany & Switzerland .
    Bila anak2 dah besar ni ..masa berdua amat bermakna wpun pastinya memikirkan/teringat ttg anak2 yg ditinggalkan sementara kpd penjaga yg dipercayai.

Selamat bercuti . Enjoy your trip!

• slmat brbulan madu bsama dgn PG. Usaha yg gigih akan dpt imbuhan . semua Ibadat n Amalan kita d dunia jg akan mdpat imbuhan d akhirat nanti. wassalam