MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Beberapa Persoalan Penting Mengenai Kewangan Peribadi

December 13, 2021

Soalan Untuk Kewangan Pribadi

Ini 5 persoalan penting tentang kewangan, yang kita perlu tanyakan diri sendiri.

(1) Berapa Nilai Networth Saya?

Networth secara ringkasnya ialah assets (apa yang memasukkan wang ke poket anda) ditolak liability (apa yang mengeluarkan wang dari poket anda).

(2) Patut Saya Beli Atau Sewa Rumah?

Jawapannya amat subjektif. Jika anda masih muda, idea terbaik ialah menyewa. Rumah ialah liability jika digunakan untuk own stay.

Bagi orang yang ada big ambition untuk grow income, ianya merugikan jika membeli rumah untuk own stay ketika kewangan belum lagi kukuh.

Rumah untuk own stay lebih sesuai dibeli ketika kewangan sudah stabil dan risiko terpaksa berpindah berkurangan. Ini kerana, rumah own stay merupakan liability dan harus berdasarkan personal preference.

Jarang sekali rumah pelaburan menepati ciri rumah idaman kerana asas pertimbangan untuk membeli rumah pelaburan adalah berbeza.

Jika factor emosi mempengaruhi pembelian rumah pelaburan, ia mencipta risiko kewangan yang besar.

(3) Saya Bekerja Makan Gaji, Bagaimana Saya Mahu Kaya?

Untuk permulaan, makan gaji ialah satu jalan yang lebih mudah dan kukuh untuk mencipta financial profile.

Kelebihan sebagai employee juga memudahkan seseorang mendapatkan pembiayaan, terutamanya untuk membeli asset seperti hartanah.

Namun, untuk kaya raya, perniagaan adalah the only way, selain menang lottery atau mendapat harta pusaka yang menggunung.

Ketika masih bergelar employee, belajar high income skill yang boleh menjana pendapatan tambahan, dan memanfaatkan platform yang baik (seperti Public Gold) untuk menambah sumber pendapatan

Dan seterusnya menjana lebih sumber pendapatan dari pelaburan aktif (seperti hartanah yang memberi pulangan bulanan dari sewaan dan saham yang memberi pulangan berbentuk dividend) dan pelaburan pasif yang menjana pendapatan dengan kenaikan nilai. 

Apabila "income luar" melebihi income dari kerja hakiki, ianya lebih selamat untuk mempertimbangkan kerjaya dalam perniagaan.

(4) Bagaimana Memulakan Pelaburan?

Kata kuncinya, pelaburan yang terbaik ialah melabur dalam apa yang kita benar-benar faham.

Memahami data, memanfaatkan network dan platform yang betul untuk melabur akan mengurangkan risiko dalam apa saja pelaburan yang dilakukan.

(5) Apa Patut Saya Buat Dengan Sejumlah Wang Yang Agak Banyak Dalam Akaun

Sekali lagi, jika anda tidak tahu bagaimana untuk memanfaatkan simpanan itu, then jangan melabur sehingga anda memiliki ilmu dan tools yang betul untuk melabur.

Berita baiknya, anda boleh melabur dalam hartanah hanya dengan modal yang amat minimal sebagai FAR Capital Client.

Dalam G100

Di PGG100 Network, kita mencipta ecosystem yang paling kondusif untuk mencapai financial freedom. Multiple income streams sebagai PGBO melalui Business emas, PG Mall dan banyak lagi business units adalah platform yang paling mudah dan cepat untuk mencapai financial freedom.

Pelaburan hartanah pula boleh mempercepatkan process ini dengan debt consolidation menggunakan Teknik OPM (Other People’s Money).

Saya percaya, kombinasi ini amat tepat dalam merealisasikan impian PGG100 untuk menghasilkan 1000 orang PGBO yang mencapai financial freedom, regardless apapun latarbelakang tuan puan.

Tentang Penulis

Sabri Yaacob

Seorang Chemical Engineer yang bekerja di syarikat oil & gas di Kemaman. Master Dealer di bawah G100 Network (network dealer Public Gold terbesar diasaskan oleh En Mohd Zulkifli) dan hustler FAR Capital (syarikat pelaburan hartanah terbesar) yang diasaskan oleh Tuan Faizul Ridzuan.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>