"Jadilah sebaik-baik lelaki dan sebaik-baik perempuan. InsyaAllah Tuhan akan ​kurniakan pasangan yang terbaik. Nanti ​tak perlu bimbang nak cari pasangan..." Pesan saya kepada anak-anak remaja masa ta'lim subuh tadi. Anak-anak remaja ni dah ...

Baca selanjutnya

Bagus ker tak bawa anak-anak ke masjid?Bukan ker bagus bawa anak-anak ke masjid masa mereka masih kecil supaya biasakan mereka dengan persekitaran yang baik (masjid)?Tapi bila bawa, rasa risau pulak. Rasa tak ...

Baca selanjutnya

Bila tiga anak perempuan saya yang makin dekat dengan usia dewasa, barulah saya sedar... Perempuan sebenarnya kena lebih teliti berbanding lelaki dalam hal mencari pasangan.Memilih bakal suami, sebenarnya memilih IMAM dalam hidup ...

Baca selanjutnya

"Kakak nak jadi apa pada masa depan?""Nak jadi macam Papa!"Dengan konfiden sahaja anak saya (yang remaja) jawab bila nenek dia tanya tentang cita-cita masa depan dia. Alhamdulillah... Saya rasa senang hati bila anak-anak ...

Baca selanjutnya

Ajak anak keluar untuk sembang 1-1. Sembang berdua je.Sabtu lepas, anak saya tanya, "Papa ada masa tak?" untuk dia bercakap kepada saya. Tapi Sabtu tu saya sibuk seharian training #PGLeadershipTraining yang diikut secara ...

Baca selanjutnya

Masa pergi ambil result anak UPSR tahun 2016 dulu, tengok result Aisyah (anak sulong saya)... Tak ada satu pun dapat A... Tapi saya ucapkan, “Alhamdulillah. Tahniah Aisyah... Tak apa, usaha lagi. Malam ...

Baca selanjutnya

Tiap-tiap hari mesti mengajar. Sedikit pun tak apa. Tapi mesti berterusan untuk ajar dan berikan peringatan kepada anak-anak tentang agama dan kehidupan...Musim cuti sekolah, peluang yang lebih besar untuk kami sekeluarga mengadakan ...

Baca selanjutnya

Kalau tak suka dizalimi, kita kena belajar cakna nasib orang lain yang dizalimi. Ibarat cubit paha kanan, paha kiri terasa sakit. Itulah sikap kita sesama manusia. Rasa kebersamaan ni kena dipupuk, khususnya anak-anak ...

Baca selanjutnya

Jackie Chan tak nak wariskan harta bernilai lebih RM1 billion kepada anaknya. Adakah sebab tak sayangkan anaknya? Mari kita belajar dan ambil iktibar, kenapa orang kaya di dunia tidak mewariskan harta mereka kepada ...

Baca selanjutnya

"How you do anything is how you do everything". Macam mana cara kita selesai sesuatu kerja, macam tu juga cara kita selesaikan kerja-kerja yang lain. Apa pun kerja yang kita buat, hasilnya ...

Baca selanjutnya