MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Kekayaan Negara Untuk Siapa?

KLCC

Apakah Benar Malaysia Tertekan?

 Minyak, oh minyak... Hm, saya tak faham kenapa kerajaan kita begitu tertekan dengan kenaikan harga minyak dunia. Semasa kenaikan dulu, saya pernah membuat coretan tentang isu ini dalam yahoogroups.

 Kenaikan harga minyak dunia bukan disebabkan KOS PENGELUARAN, tetapi disebabkan SPEKULASI. Kenaikan minyak dunia sepatutnya menggembirakan seluruh rakyat Malaysia kerana negara kita adalah pengeksport bersih. Maksudnya, kita ada lebihan minyak di Malaysia.

 Kenaikan Minyak Menguntungkan Malaysia

 Kenaikan harga minyak dunia, bermaksud menjadikan PETRONAS untung berlipat kali ganda! Tak pecaya, tengoklah tahun lalu - PETRONAS mencatatkan "record profit" tak silap saya lebih kurang RM76 bilion, iaitu keuntungan paling tinggi dalam sejarahnya. Saya yakin, keuntungan tahun ini akan mencecah RM100 billion!

 Em, siapalah diri saya nak komen pasal ekonomi. Tetapi pandangan yang pernah saya lontarkan dalam yahoogroups tahun lalu ada persamaannya dengan pandangan Tun Dr. Mahathir dalam artikelnya yang terkini di www.chedet.com.

 Komen Tun Dr. Mahathir

"Mampukah Kerajaan terus beri subsidi? Saya “penasihat” Petronas tetapi saya tahu sedikit sahaja berkenaannya dan tidak lebih daripada apa yang dilaporkan dalam akaunnya yang diumumkan. Apa yang saya tahu mungkin tidak begitu tepat tetapi cukup untuk saya membuat beberapa penilaian.

 

Malaysia mengeluar lebih kurang 650,000 tong minyak sehari. Kita guna 400,000 tong dan selebihnya 250,000 tong di export.

 

Tiga tahun lalu minyak mentah dijual pada kadar USD30 satu tong. Hari ini ianya USD130 – kenaikan sebanyak USD100. Hampir tiada peningkatan di dalam kos pengeluaran oleh itu lebihan USD100 boleh dianggap untung bersih.

 

250,000 tong yang dieksport sepatutnya memberi kita pulangan 250,000 x 100 x 365 x 3 = RM27,375,000,000 (Dua puluh tujuh bilion Ringgit).

 

Tetapi Petronas untung lebih RM70 billion, yang kesemuanya milik Kerajaan. Kerajaan ini melimpah dengan wang." - Tun Dr. Mahathir, 5 Jun 2008

Dikejar Secupak, Rugi Segantang...

Mungkin ada benarnya Anwar Ibrahim boleh berjanji kepada rakyat sewaktu kempen PRU-12 bahawa harga minyak RUNCIT - untuk penggunaan rakyat Malaysia - akan diturunkan sekiranya Pakatan Rakyat memerintah. Saya percaya, kenaikan harga petrol domestik kepada RM2.70 hanyalah jalan kerajaan untuk mengaut untung secupak, tetapi akhirnya rugi segantang.

Mungkin saya akan coretkan andaian saya bagaimana kerajaan akan lebih rugi dengan kenaikan ini di artikel akan datang. Saya bukanlah pakar ekonomi, tetapi isu ekonomi menarik minat saya untuk mengikutinya.

Wallahu 'alam.


Zulkifli

Damansara Damai

6 Jun 2008, 8.17 pagi

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>