MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Awas, Skim Cepat Kaya Bertopeng Emas!

August 3, 2014

Terlalu banyak orang tanya saya akhir-akhir ni tentang skim pelaburan emas yang dapat income bulan-bulan. Dah terlalu famous sekarang ni.

Hari ni sahaja dah 6 orang tanya saya soalan yang sama. Ye lah. Siapa tak ‘curious’.

 Bukan sikit janji keuntungnya. Ada yang janji bagi keuntungan mencecah 70% – 100% dalam tempoh setahun!

Secara jujurnya, bila dengar boleh dapat keuntungan yang tak masuk akal tu pun, saya dah ‘reject’ awal-awal. Too good to be true.

Kalau “perniagaan” untung 200% setahun tu memang biasa, tapi kalau “pelaburan” untung 20% tu bagi saya luar biasa. Apatah lagi untungnya 70% hingga 100% setahun!

Penganjur Bijak Lagi Baik Hati?

Kalau betul ianya pelaburan yang tulen, jangankan kita yang nak labur, badan-badan kerajaan, bank-bank dan institusi kewangan yang ada dana jauh lebih besar, dan jauh lebih ‘pakar’ dari kita akan rebut dulu.

Tak sempat nak labur, dah ‘penuh’ dah quota macam saham Bank Rakyat!

Tapi kalau kita dengar mana-mana skim pelaburan yang bagi pulangan tak masuk akal, sedangkan pihak bank pun tak “ambil port” langsung, sepatutnya itu dah boleh bagi kita “red flag”. Hati-hati.

Labur duit jangan sampai lebur...

Kedua, banyak penganjur yang sangat bijak niagakan dan manipulasi emas katanya. Bukan setakat bijak, baik hati pulak tu. 

Kalau penganjur boleh bagi pelabur untung 70% – 100% setahun, agaknya berapa untung penganjur (peniaga)? Paling tidak pun 200% setahun.

Maksudnya, daripada modal yang kita beri, mereka mesti dapat untung 300% setahun. Memang bijak, jauh lebih bijak dari kedai-kedai emas yang lama dan mana-mana institusi kewangan di Malaysia.

Kalau itu kaedah niaga yang untungnya sangat besar, kenapa pengeluar emas berpengalaman seperti Poh Kong, Habib Jewel, dan Public Gold tak secerdik tu untuk niagakan kaedah macam tu?

Ciri-Ciri Skim Cepat Kaya

Secara jujurnya, saya tak pasti samada skim-skim begitu pelaburan tulen atau tak.

Tapi berdasarkan ciri-ciri yang saya perhati, saya buat kesimpulan, ia adalah money game atau skim cepat kaya (cepat miskin!), sebab faktor berikut:

#1 – Keuntungan Tak Masuk Akal

Janji keuntungan 70% – 100% setahun tu sangat tak masuk akal. Pesan Azizi Ali (Pakar Kewangan berpengalaman), “Pelabur-pelabur world class seperti Warren Buffett dan George Soros pun ‘hanya’ memberi pulangan 20-34% setahun!

Adakah masuk akal orang yang tidak pernah dikenali dapat memberikan pulangan yang sebegitu tinggi (melebihi 34% setahun)?”.

Kalau benar pelaburan tu tulen, saya syorkan ramai-ramai buat loan bank RM200,000 dan laburkan ke skim macam tu.

Saya kira-kira, lepas tolak ansuran bank dalam RM1,200 sebulan, kita masih berbaki at least RM8,000 – RM10,000 sebulan. 

Dah tak perlu penat-penat kerja sampai mati. Bulan depan pun dah boleh pencen dan “bebas kewangan”!

#2 – Terma Sentiasa Berubah-ubah

Apa yang saya perhati, kaedah begitu mula popular sebagai skim “delay”, kemudian berubah-ubah dan pelbagai program ditawarkan tapi urusniaganya hampir sama.

Letak duit, dapat income bulan-bulan. Dan macam-macam nama-nama pelik yang digunakan.

#3 – Produk Bukan Subjek Penting

Emas tak penting, harga emas semasa tak penting, tapi yang penting ialah letak duit dan dapat income bulan-bulan.

Bahkan penganjur letak harga terlalu tinggi atau terlalu rendah yang tak masuk akal pun orang tak kisah sebab kebanyakkannya tak ada “penyerahan fizikal”. 

Keuntungan yang dijanjikan tak ada kena mengena dengan turun naik harga emas. Harga emas naik atau turun, semuanya untung. Pendek kata, confirm untung.

Bahkan pembeli emas tak kisah pun tentang emas tu. Yang penting, dapat income bulan-bulan.

#4 – Punca Keuntungan Agak Kabur

Boleh dikatakan hampir kesemua penganjur akan mengelak untuk jawab mana datang keuntungan yang luar biasa tu. Kalau jawab pun, jawapan tu sangat kabur.

Saya pernah tanya beberapa pengajur tapi ramai yang bukan sahaja tak menjawab soalan, tapi hentam balik Public Gold. Mungkin sebab mereka kenal saya dealer Public Gold yang aktif.

Persoalan asas saya, mana datang keuntungan luar biasa tu? Jawapan biasa, emas tu diniagakan.

Niaga yang macam mana yang boleh bagi untung berlipat kali ganda tu? Jawapan untuk persoalan ini biasanya berbelit-belit.

Kalau kita labur mana-mana tempat yang betul, “fund manager” biasanya akan terangkan sejelas-jelasnya mana datang keuntungan mereka. Macam mana operasi perniagaan mereka, strategi dan prospek bisnes mereka, ada prospektus, ada statistik, ada laporan kewangan dsb.

Tapi skim begitu terlalu kabur. Orang yang join tu pun tak kisah. Janji masyuuk jer.

#5 – Kaedah Marketing Terlalu “Phishy”

Maaf. Kalau marketing tunjuk duit berlambak-lambak, tunjuk duit berjuta dalam akaun bank, itu cara skim cepat miskin. Pengalaman saya jumpa ramai orang kaya, majoriti mereka lebih suka low profile.

Kalau kita betul-betul kaya, buat apa nak bising-bising kan? Duduk diam-diam lagi bagus.

Cuba tengok guru-guru bisnes, guru kewangan dan guru pelaburan sebenar, ada tak mereka tunjukkan harta mereka?

Cuba perhati guru-guru seperti Robert Kiyosaki (Kewangan), Azizi Ali (Kewangan), Puan Ainon (Bisnes), Irfan Khairi (Bisnes Internet), Dr. Shah Razali (Hartanah), Tuan Faizul Ridzuan (Hartanah) dan lain-lain, pernah tak mereka “jual” produk mereka dengan tunjuk harta mereka?

Tak pernah, tapi orang ramai tetap cari mereka sebab NILAI diri mereka yang sebenar.

Jadi bagi saya, kalau orang yang terlalu show-off (menunjuk-nunjuk), mereka bukan kaya sebenarnya. Kekayaan yang dia pamerkan tu cuma “umpan” untuk tangkap pelabur.

Kekayaan yang mereka tunjukkan tu biasanya palsu, ataupun kaya dengan duit orang!

Money Game Bertopeng Emas?

Saya boleh buat kesimpulan, skim-skim begitu hanyalah money game i.e. skim cepat kaya (cepat miskin!) atau permainan duit. Penganjur sebenarnya nak guna duit kita dan emas kita untuk rolling bisnes ‘rahsia’ mereka.

Kalau betul-betul jujur, jual emas tu pada harga pasaran. Emas tu kita simpan sendiri.

Lepas tu penganjur yang baik hati tu bagi income bulan-bulan selama setahun. Ada tak pengajur berani buat macam tu? Jawapannya "tak ada". 

Mana mereka nak cari duit untuk bayar income bulan-bulan?

Kalau tengok kes-kes lama, skim-skim macam tu memang ‘proven’ bayar income bulan-bulan supaya dapat kepercayaan orang ramai, tapi akhir sekali akan lingkup dan duit-duit pelabur akan lebur kesemuanya bila (1) penganjur lari, atau (2) diserbu oleh Bank Negara (BNM).

Tapi saya nampak, bukan mudah BNM nak serbu sebab penganjur skim dah belajar dari kes sebelum ni. Urusniaga tak dibuat atas nama satu syarikat, tapi dibuat guna nama banyak syarikat. Setiap ejen ada syarikat “Sdn. Bhd” mereka.

Syarikat “Sdn. Bhd” ialah syarikat yang liabilitinya terhad. Kalau syarikat kena beku, ianya tak menjejaskan ASET PERIBADI penganjur.

Pelabur semua akan lingkup, tapi penganjur tetap kaya raya...

Pelaburan Emas Sebenar?

Saya harap, pandangan dan kesimpulan yang saya buat ni tak betul. 

Kalau ianya pelaburan tulen, alhamdulillah. Maksudnya itu peluang pelaburan luar biasa yang semua rakyat Malaysia patut sertai.

Hakikatnya, pelaburan emas yang sebenarnya ialah beli dan simpan emas SENDIRI, tak ada income bulan-bulan. Tak menarik macam skim-skim pelaburan begitu.

Untung pelaburan emas secara asasnya bergantung naik turun harga emas. Buy low, sell high. Itu sahaja.

Memang lambat kaya, tapi itu cara paling selamat sebab apa pun berlaku dalam dunia ni, emas tu masih ditangan kita.

Wallahu a’lam.

Zulkifli
Damansara Damai
3 Ogos 2014
6 Syawal 1435

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

  • Assalamualaikum tuan

    Seronok saya membaca artikel ini. Semoga Allah melimpahkan rezeki melimpah ruah kpd tuan kerana membuka minda dan hati saya ttg pelaburan emas.
    Pengajarannya, jangan cepat gopoh gapah utk menikmati keuntungan.

    terima kasih.

  • Slm Tuan. Perkongsian yg hebat. Bukan senang utk jd senang, bukan susah utk jd susah…. Moga kite semua dilindungi dr skim2 sebegini.

    • hrp mklum tu bkn powergold.biz
      tp parasit n virus yg nk mnjtuhkn powergold….tu individual website….bkn web rasmi powergold.biz….
      Pkara ni,dlm list bnm da lama ye. Jd pd yg tgk jgn mudah melatah….

      Sebenarnya, web tu yg x sah. Team awal2 yg byk menyalah gunakn powergold.. anda semua dijmput buka web tu. Blh ke x blh??web tu da lma CLOSE

      Sbb tu kekal dlm list BNM… So kt situ kita da tau powergold langsung x bersalah. Tp terkena tempias web 2 tu…

      Apa yg salah dlm powergold jika kita lihat mata kasar dan halus. Hanya jualan emas yg melibatkan harga rendah dan upah rendah. Salah ke?

      Yg mjdi isu ada lah krna dalam 9 bonus syakita bg ada RP1, RP 2dan RP3. Syrkt hanya akan beri kedua2 RP itu bergantung kpd keuntungan syrkt. Bkn bg pd ahli pd amaun yg tetap pd setiap bulan.

      Hanya jual bli emas. Bkn pelaburan yg menjanjikan pulangn bulan2…dan duduk diam dapat duit..no no no no..!!!! Ada usaha ada hasilnya. Itu lah POWERGOLD.

      Kena paham tu…

      Sbb kes inilah ramai yg kurang ilmu dh keliru dan salah fhm… mana mungkn modal seciput nk bagi duit bln2..

      Mereka yg kurang ilmu ni la yg dah buat aduan kt BNM. So termasuk la 2web yg dlm list BNM.

      X semestinya dlm list BNM kita bt x btl

      Ada aduan, tjadi la cmtu

      Cube korg fikir, ada lagig ke yg menyalahi undang2 biz powergold ni? Semua yg djalankn adalah telus je.

      Beli emas kuar duit, dapat la emasnya. x penah lagi ahli yg kuar duit tp emas x dapt. x pernah berlaku. kalau lmbt smpai normal,sbb kita melibatkn penghantaran iaitu org tengah.

      So knp nk ragu2 lg..

      Sape musykil lagi,
      Jika ada bertanya, boleh hubungi direct BNM di Talian BNM 03-26988044

      • tq atas info..saya walaupon baru join alhamdulillah dah dapat hasil sbb powergold ni yg berusaha dia yg dapat hasil..bukan pelaburan untuk dikejar oleh BNM..Powergold adalah jualan beli emas dan simpnan emas ..bonus diberikan kepada mereka yg berusaha menyimpan dan menjual emas..so kat mana pelaburan nye..kat mane penipuannya..

    • Saya suka konsep powergold di mana ahli dapat membeli emas pd harga yg murah dan mendapat bonus..namun begitu konsep menaja ahli untuk mendapatkan bonus yg tinggi adalah konsep MLM yang jelas tidak menuruti syarak. Ahli sibuk mencari peserta baru utk dijadikan stokis/ahli utk mendapat bonus tertentu,bukannya sobuk.menjual produk fizikal.

      • Pelajar fiqh ekonomi….
        Bagaimana anda katakan konsep menaja ahli tidak memenuhi syarak… mintak jelaskan… sy berminat nk sertai ahli powergold… tapi… tak jelas ada yang cakap boleh ada yg cakap xboleh

        Harap beri penjelasan.
        Terima kasih

        • Sya just nak tanya kepada ahli powergold. Andai kata business powergold tulen.. Knpa management powergold tidak berjumpa dengan bnm untuk keluarkan nama company dri list consumer alert. Apa yg management perlu adalah bentangkan modus operandi company. Jika tidak melanggar apa2 akta. Tiada masalah bnm nak keluarkan nama powrgold dri dlm list. Diharap member2 powergold boleh bertanya persoalan ini dengan management powergold. Sya berminat cuma perkara ini yg meragukan saya. Andai kata nama powergokd dah dikeluarkan, sya percaya lebih ramai akan join powergold. Fikir-fikirkan la….

      • Saya setuju dengan pelajar fiqh ekonkomi setelah saya kaji sistem airing powergold sama je macam MLM lain ahli join dapat bonus. Di mana memang jelas haram hukum nya skim-skim yang menggunakan sistem piramid, pairing, binary dan seangkatan dengannya. Emas tu hanya untuk mengaburi mata pembeli sahaja. Yang untung nya adalah syarikat dan yang lebuh menyedihkan pemilik syarikat adalah Melayu…… Kepada yang dah join tu tinggalkan lah powergold ni apa guna dapat duit banyak tapi tak berkat.

        • rasa saya powergold bkn skim MLM. dia senang cmni jer..cthnya mcm direct selling Tupperware. cmtu jgkan?bla ats ada ahli bwhnya, dia dpt jgkan bonus wlpun yg ats x jual..rasa mana2 bisnes yg berkaitan cmni jg caranya.cari downline pastu dpt bonus tnpa ada selling..sama jer mna2 konsep jualan kt malaysia ni..tp powergold klau ada brg jualan org tu dptla bonus jualan,klau xder xderla org tu dpt apa2..

          • Saya pun pernah kemukakan soalan yg sama, tp bila sy call sendiri BNM dah dpt penjelasan. Keraguan tu sikit2 hilang..

            ISU BNM
            __________

            UTK PENGETAHUAN SEMUA KAT LUAR SANA TU YE..

            yg kena blacklist tu website
            1. http://www.powergoldclub.com
            2. http://www.powergold999.9.com

            Bukan Amethyst Gold Creation..

            Website rasmi yg sah powergold.biz. Kalo powergold.biz kena block.. website http://www.powergold.biz pun xleh buka.. xde lah hari2 dpt key in ahli baru dan pembelian emas.. dan keahlian pon xde lah cecah berpuluh-puluh ribu ahli..

            Perkara ni dlm list bnm da lama ye sejak Oct 2013.. Sblm sy join lg.. Jadi pd yg tgk tu, jgn mudah melatah.. Sy sendiri awalnya ragu2..

            Sbnrnya, web tu yg x sah.. Team awal2 yg byk menyalahgunakan powergold.. anda smua djmput bka web tu.. blh ke xblh.. dan try powergold.biz plak.. web tu da lma CLOSE..

            Sbb tu kekal dlm list bnm.. tp powergold ok jer kan..

            so kt situ kita da tau powergld lgsg xbslah.. tp tkna tempias web tu la..

            Apa yg slh dlm powergold jika kita lihat mata ksar dan halus.. juz jualan emas yg melibatkan harga rendah dan upah rendah.. hurmm salah ke?

            Yg menjdi isu adalah kerana RP1 dan RP2.. syarikat hanya akn memberi kedua-dua RP tu bergantung pada keuntungan syarikat.. bkn bagi kpd ahli bulan2..

            Powergold Hanya jual bli emas.. bukan pelaburan yg mjanjikn pulangn bulan2.. 4d,dudk diam dapat duit.. no no no no.. ada usaha ada hasilnya.. itu lah powergold..

            Kna phm tu yer..

            Kes itulh rmai yg kurang ilmu dh keliru dan salah faham.. mana mungkn modal seciput nk bg duit bln2..

            Mereka yg kurang ilmu ni la yg da buat aduan kt BNM.. so termasuk la 2 web tu dlm list..

            X semestinya dlm list BNM kita buat tak betol..

            Ada aduan, terjadi la cmtu..

            Cube korang pikir, ada lagi ke yg menyalahi undang2 dlm biz powergold ni? sume yg djalan kan adalah telus je..

            Bli emas kuar duit, dapat la emasnya.. x pnah lagi ahli yg kuar duit tp emas x dapat.. x pnah blaku.. kalu lmbt smpai tu normal la kan sbb kita melibatkan penghantaran iaitu “ORG TENGAH”..

            So kenapa nk ragu2 lg..

            Sape musykil lagi…
            Jika ada bertanya, boleh hubungi direct BNM di Talian BNM 03-26988044

  • Assalammualaikum wbt Ustaz Zul,

    Saya ada pertanyaan pasal MLM yang menggunakan pajakan hotel di Mekah dan Madinah sebagai modal mereka. Mereka mengatakan hotel itu adalah kepunyaan saudagar Yaman dan mereka memajakkannya kepada orang Arab. Jadi, orang Arab ini memajakkan pula kepada mereka yang berminat. Mereka akan menjual lot-lot shares dan setiap bulan pelabur dapat fixed income. Antara kelebihan lain, mereka akan dapat peluang menunaikan haji menggunakan Visa Arab dan menginap di hotel-hotel kepunyaan Saudagar Yaman tadi.

    Ustaz Zul pernah ke terdengar pasal MLM ini?
    Please share.

    Terima Kasih.

  • betul tu pe yg tn zul cite dalam artikel ni…dlm fb ,terlalu ramai yg wat skim ni..sy sendiri pun heran juga ..harge emas langsung x mempengaruhi ..

  • Assalamualaikum tuan..sy selalu ikot blog tuan..tapi soalan sy nie agak kuar tajuk skit..berkaitan forex..sy ada bca yg forex adalah haram..betul ke tu?apa pandangan tuan..terima kasih tuan.

    • Wslm En. Mirul,

      Program GAP tu memang ada pertikaian dan kami dah suarakan kepada Public Gold. Sejak 9 Ogos, Public Gold dah improve GAP supaya ianya patuh syariah di mana, kita dibenarkan keluarkan emas fizikal minium 1 gram berbanding 10 gram sebelum ni.

      Nasihat saya, kalau nak join GAP tu, kena beli ikut gram. Katakanlah hari ni RM145/gram, maka kita kena deposit duit RM145 ke akaun GAP tu. Jangan deposit RM100 sebab gram emas tu tak qualify untuk kita keluarkan emas fizikal.

      Wallahu a’lam.

      • Assalamualikum En Zul ,
        Saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kerana telah berkongsi ilmu yang sangat2 berguna bagi diri saya dan keluarga , saya follow artikel yang ditulis dan mendapat banyak manfaat daripadanya .
        mohon pada En Zul untuk saya kongsikan artikel tersebut dengan rakan 2 saya yang lain , insyaallah kita sama2 berusaha memantapkan lagi kedudukan ekonomi kita dan sekaligus dapat membangunkan ummah , moga2 perkongsian ilmu ini akan menambahkan lagi keberkatan rezeki buat En Zul dan keluarga , insyaallah ..

        morfaisal mohd nor , Palong 7 , GEMAS .

  • Salam Cik Zul,
    Sejak kebelakangan ni dkt fb byk sungguh individu2 yg menawarkan pakej pelaburan emas yg menjanjikan pulangan yg sgt menarik kepada pelabur2 mereka yg dahagakan keuntungan cpt.Pada saya macam ada sesuatu yg pelik tntg bagaimana income itu boleh digeneratekan dan di beri kpd peserta2 program dgn nama program yg agak unik.Seperti biasa,otg Melayu sebangsa kita yg begitu ghairah masuk utk dptkn kekayaan secara express.

    Soalan saya,cik zul ada pengalaman tertipu/tersalah langkan join apa2 program seperti itu? Mohon share secara detail tntang pengalaman dlm the next2 post in shaa allah utk pedoman.Saya adalah silent reader cik zul selama 2 tahun ini..alhamdulillah di sini byk ilmu yg saya fah gali.mohon dihalalkan.

    • Wslm En. Khairul,

      Betul, memang kena banyak sabar kalau nak kaya.

      Saya pernah beberapa kali kena tipu tapi tak pernah kena tipu dengan skim-skim pelaburan begitu. Pengalaman paling pahit saya kena tipu dengan tawaran gores dan memang. Masa baru jer kawin, dan tak tahu lagi sepak terajah hidup di KL. Datang dari kampung, kita ingat semua orang jujur macam kita. Habis sebahagian besar duit ‘talian hayat terakhir’ kami suami isteri. Dua tahun bekerja pun kami tak mampu nak simpan sebanyak tu. Lepas tu kena tipu dengan tuan rumah (duit deposit rumah tak dipulangkan), dan masa berniaga emas pun pernah kena tipu. Saya anggap, itu asam garam hidup dan bisnes supaya kita lebih berhati-hati. Alhamdulillah, Allah selamatkan saya dari ditipu atas perkara yang sama. Semuanya kes jenis berlainan.

      • Cik zul,
        Saya nak bagi cadangan supaya cik zul boleh update2 skali dengan review2 buku yg cik zul pernah baca sebelum ni.Saya tgk cik zul dah lama xupdate post review2 buku.Boleh dijadikan panduan untuk pembaca2 untuk pilih buku untuk dibeli kelak.

        Sebelum ini saya ada perasaan kedekut untuk keluarkan duit untuk beli buku.Tapi kebelakangan ini alhamdulillah saya rasa mudah untuk membeli buku sebab saya tetapkan niat untuk menuntut ilmu dari buku2 yg dibeli dan in shaa allah dgn ilmu yg saya dapat tu dapat diamalkan dan dikongsi dgn family dan rakan2.

      • Salam..
        Bisnes terbaik abad ini..
        Company gwgfx.
        Produk forex..
        Gwgfx memberi anda peluang melabur di forex sambil memberi pulangan modal selama 2 tahun dibayar sebannyak 28 kali.
        Tidak tahu utk trade..tiada masalah.
        Kami ada leader2 yg boleh membantu..
        Perjanjian..keuntungan bahagi sama rata..kerugian dijamin jika mengikut terma n syarat.
        Bg yg tidak mahu cari org..ada 2 keuntungan..
        1.keuntungan 10% dr modal setiap 25 hari termasuk cuti am n cuti khas…
        2.keuntungan setiap minggu mengikut pasaran jual beli matawang asing..
        Mantopsss

        mintak pandangan???

          • hahaha..me too..sah sgt menipu..xde pelaburan yg xde risiko,xde pelaburan yg bgi fix profit mcm tu..pelik!tpi ramai juga yg nk joint..dah sah2 kne rate n dlm pantauan BNM..dah la xde surat sokongn BNM,ape pn xde..but,xsemua pelaburan ni xbetol.selagi tdk mlanggar akta2 BNM selagi tu ia sah beroperasi..senang cite,tgk la company2 yg dah d blacklist oleh BNM..so,hati2 jela sblm betindak..

  • Assalammualaikum dan salam sejahtera.

    Untuk makluman pihak tuan/puan, sukacitanya kami ingin memperkenalkan perkhidmatan pos terkini di Pos Malaysia Berhad iaitu Kemudahan Ar-Rahnu (Pinjaman Bercagarkan Eman), Perkhidmatan Simpanan Barang Kemas Emas, Perkhidmatan Mencuci Emas dan Penilaian Zakat Emas Secara Percuma.

    Nikmatilah pelbagai perkhidmatan istimewa di cawangan kami. PEJABAT POS AR RAHNU TAMAN SRI TEBRAU ( bersebelahan wisma Tiong Hua). Tunai segera untuk emas anda..

    Regards,

    Ar-Rahnu@Pos
    Cawangan Taman Sri Tebrau,
    JKR 5355, Jalan Kelewang,
    Taman Sri Tebrau,
    80050 Johor Bahru, Johor.
    No Tel : 07-3312084
    Email : Ar-Rahnu.sritebrau@posarrahnu.com.my

    • Tapi kalau emas tu kita beli dan sampai kat tangan kita sy rasa xde masalah.. saya join powergold dah lama. Alhamdulilah stiap kali saya beli emas, emas mmg sampai. Terbukti ketulenan nya di Ar-Rahnu

  • Salam tuan,
    Saya mohon pencerahan dari tuan. Baru2 nie saya ade membuat jual beli emas daro darul emas perak. Sy membeli emas 11 gram berharga rm 1980. Di janjikan selepas dua bulan sy di minta utk menjual balik pada mereka..dalam tempoh 2 bulan itu sy akan dpt rm bonus rm 360. Modal terpulang pada saya sama ade nk teruskan atau nk ambil balik..pd pandangan tuan.. Pelaburan mcm nie boleh di percayai x? Oh lagu satu sy perlu bayar dulu..selepas 7 hari waktu berkerja baru boleh dpt emas tu .? Mohon pencerahan

    • Wslm En. Aizat,

      1. Harga RM180 per gram tu bagi saya sangat mahal. Kalau emas Public Gold, sekitar RM145/gram je sekarang ni. Kalau kedai emas biasa mungkin sekitar RM165 jer.

      2. Jual dengan janji beli balik pada harga mahal, itu urusniaga luar biasa. Tapi kalau dia nak beli harga lebih mahal, tak ada masalah. Jual jer lah.

      3. Lepas 7 hari baru dapat emas, itu bergantung sejauh mana En Aizat percaya kepada penjual. Risiko 100% atas En. Aizat. Paling baik, lepas bayar terus boleh dapat emas tu bila-bila masa.

      Wallahu a’lam.

      • Saya tidak bersetuju komen sama ada dari admin mahupun pembeli emas dari DEPB. Tuan pembeli telah masuk program yang dibuat oleh pihak DEPB untuk memberi keuntungan kepada pembeli. Sebenarnya harga emas di yang dijual oleh DEPB lebih murah dan termasuk harga upah. Jadi seharusnya tuan perlu berfikir sebelum membeli.

  • Assalamualaikum wbt En Zul, saya nak mintak pencerahan daripada komen otai emas di bawah. Adakah berhasil dengan apa yang dikatakan teknik delay tu? Maaf saya sangat tak faham konsep ar-rahnu ni.

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Assalamualaikum wb…

    Nah… Aku sampaikan ilmu macaman TB boleh bayar rm20/g…
    1. Pelangan bayar rm180/g…
    2. Pengelola tebus barang dengan harga 109/g… jadi… 180/109=1.65g..
    3. Jualkan dengan harga MKS-1 = 133/g… jadi 1.65X133=rm219.45..
    baru 1 cycle dah untung… 219.45-180=39.45/g…. tak boleh bayar 20/g?… hahaha… itu baru 1 cycle…. kalau buat 22 cycle dalam 1 bulan… berapa banyak untung daa,,,,?
    4. Katakan Aku buat cycle kedua…. dengan duit rm219.45, aku tebus lagi arrahnu…. 219.45/109=2.01g…
    5. Aku jual dengan harga MKS-1=133/g…. 2.01×133=rm267.77…. untungnya… 267.77-180=87.77/g… bayar pelanggan rm20/g… so… keuntungan bersih=67.77/g… itu baru 2 cycle…

    The key-point adalah STOK PENIMBAL di arrahnu…. mesti ada barang di arrahnu paling kurang ratio 1:1…. sebaiknya 1:2…. contoh…terima belian TB 100g, maka, paling kurang mesti ada 200g di arrahnu… dengan itu boleh buat 2 cycle… kalau nak 10 cycle… mesti ada ratio 1:10…

    Ini cara paling banggang dalam dunia… sebab itu jangan hairan bila Aku boleh bagi sampai rm40/g… nak buat ETA sendiri pun lebih kurang macam tu jugak caranya…. ……

    SO… THE ULTIMATE QUESTION… INI MONEY GAME KER?… HAHAHA …..

    SO… KORANG JANGAN MENGADA-NGADA NAK JUAL BARANG MAHAL KEPADA AKU… KOU INGAT AKU TAK RETI KIRE KER…. HAHAHA

      • Assalamualaikum, maaf tuan, ini bukan urusan berbelit2, bg sy mereka ini pintar matemetik dan secara jelas tlh memberitahu bagaimana keuntungan diperolehi dan mengurusi keuntungan tersebut.. melalui jual dan beli emas serta mengguna pakai kemudahan yg ada di ah rahnu.. kita sendiri pun boleh menjana keu tungan jika ikut cara mereka.. cuma bg mereka yg x tau mengaplikasikan cara ni hanya keluar modal dan mereka pula menjala kan bisnes ni dan keuntungan diagih… adakah salah dan haram hukum nya?!

      • Salam,

        Memang menarik ilmu matematik mereka ni.. dari segi logik akal mmg boleh si pengelola buyback dgn harga yg lebih tinggi jika kita betul2 faham sistem operasi mereka.. Sebab 2 la “nyawa” mereka 50% ada di Ar-rahnu..

        Jd pada pendapat saya mereka ni cuma manipulate sistem jual beli emas melalui ar-rahnu.. Jika tuan sendiri mengakui tuan pon pening dgn ilmu putar belit matematik mereka, lebih baik kita tengok dari jauh je.. Jgn tuduh mereka skim cepat kaya or ect.. itu lebih baik dari berkata-kata tanpa ilmu..

        Wallahualam..

        • Wslm,

          Sekarang saya dengar, skim-skim begitu dah banyak yang lingkup dan tersangkut. Kalau benar ia jual beli yang telus, kenapa mereka tak dapat settle bukan sahaja keuntungan yang dijanjikan, malah modal asal pun masih belum dipulangkan.

          Saya percaya, ramai yang baru join tak akan dapat balik modal asal. Jalan terakhir yang saya nampak ialah mainkan sentimen sebagaimana Genneva mainkan sentimen bila kena serba BNM untuk meraih simpati pelabur mereka.

          Yang tanggung rugi ialah pelabur. Penganjur dah kaya raya…

          Wallahu a’lam.

  • En Zul,

    Saya mohon pendapat dari En zul. Saya ada membeli emas 999 pada tahun 2011. Waktu tu harga emas agak mahal menghampiri rm 200/g. Waktu tu saya sangat berkobar-kobar untuk involve dengan pelaburan emas.

    Tapi apa yg saya perhatikan harga emas sekarang ni lebih rendah. Saya ada bertanya kepada kedai emas untuk menjualnya kembali. Tapi harga yang ditawarkan sangat rendah iaitu rm 108/g. Jika ke ar rahnu untuk membuat gadaian pula tidak diterima kerana saya tiada resit pembelian. Yang saya ada hanyalah certificate sahaja.

    Apa kaedah yang boleh saya buat untuk memaksimakan keuntungan dengan pelaburan emas tersebut? Adakah jalan terbaik hanya simpan dan tunggu sehingga harga emas lebih tinggi dari harga saya beli dahulu? mohon pencerahan dan nasihat dari tuan ye.

    Saya kurang arif tentang pelaburan emas, tapi ingin mencuba. Ada juga kawan saya yang approach dengan cara membuat pelaburan seperti article tuan. Hampir-hampir juga termakan dengan cerita mereka. tapi buat masa ini emas ini masih lagi dalam simpanan saya.

    terima kasih tuan

  • Assalamualaikum saudara zul,

    Mcm mana pula dengan ETA 7,14,30?dan boleh terangkan juga program2 mcm loaded 7 ect ect.Adakah loaded 7 ni sama dengan ETA 7?

  • Salam en zul.
    saya ada soalan tntng pelaburan emas.
    Cnthnye bgni.
    Duit dlm tngn:rm100k
    RM 100,000 tersebut saya belikan emas , pajakkan dan dapat RM 70,000 tunai, wang RM 70,000 itu saya beli emas dan pajak / gadaikan sekali dapat RM 49,000 tunai, beli emas lagi dan pajakkan lagi dapat RM 34,300 tunai. Wang RM 34,300 ini saya gunakan untuk membayar muka atau pendahuluan motosikal(berharga rm70k) dan selebihnya saya buat pinjaman / ansuran bulanan selama 5 tahun.

    Ambil kira kenaikan purata tahunan emas sebanyak 25%, selepas 5 tahun kenaikan nilai emasnya adalah sebanyak 125%. Bermakna nilai emasnya ketika itu telah menjadi RM 225,000.00 + 157,500.00 + 110,250.00 (dapatan pinjaman dari gadaian) semuanya berjumlah RM 492,750.00

    Perkiraan mudahnya ialah :RM 492,750.00 (Hasil Jualan Emas) – RM 153,300.00 (Pinjaman Ar-Rahnu) – 35,700.00 ( pinjaman ansuran bulanan ) = RM 303,750.00RM 303,75

    Ini bermakna saya telah membeli sebuah motosikal yang berharga RM 70,000.00 dengan PERCUMA ..DAN DAPAT UNTUNG SEBANYAK RM 139,637.00.

    btl xperkiraan sya ni tuan,dan adakah ianya possible??

  • Assalamualaikm Tuan,
    Terima kasih diatas pencerahan tentang GAP Public Gold tersebut . Ianya jelas dan nyata …. saya akan menggunakan kaedah tersebut , TERIMA KASIH sekali lagi.

    norfaisal mohd nor Palong 7 GEMAS,

  • Salam tuan..sy memang sgt mentah dlm pelaburan emas..sy merasakan blog tuan ini sgt membantu berbanding blog2 lain yg pernah sy baca..terutama sekali bab risiko yg sgt cuba dielakkan.sy pernah diherdik apabila bertanya bagaimana risiko jika harga emas turun terutama utk skim n program2 kontra n loaded 8..mereka mengatakan kalau xpercaya mcmana nak deal..sy akan recommend blog tuan kpd kwn2 yg mcm sy..teruskan menulis smoga dpt mnjd amal jariah kelak.tq

  • Assalamualaikum Tuan. Kawan saya ada memperkenalkan kepada saya satu program yang diberi nama ARBA Network. http://arbanetwork.blogspot.com/
    Program ini adalah dibawah syarikat juala langsung Classic Worldwide Corporation. Saya rasa musykil dengan pulangan pelaburan yang begitu tinggi.. Pohon pandangan dan nasihat Tuan.. Terima kasih.

    • hehehe.. dh research tentang ARBA NETWORK ?? sy sendiri research about MLM dan ARBA NETWROK bukan pelaburan tapi seakan-akan pelaburan.. ARBA NETWORK ad perjanjian dengan sesiapa yang join, agreement selama setahun, perjanjian dimatikn dengan LDHN dan mempunyai lesen AJL drpd KPDNKK… xpercaya pulangan Classicworldwide corp (CWC) syarikat yang kendalikan ARBA network ??? anda bole pergi ke SSM minta penyata kewangan dengan SSM tp kena bayarlah rm30 dengan SSM… selain itu, please research siapa yang join ARBA network tu.. bukan orang sembarangan, ARBA network adalah MLM… MLM adalah concept perniagaan… rezeki dlm islam 9/10 datang perniagaan.. bagaimana Abdul Rahman Bin Auf boleh jadi jutawan dengan perniagaan ??? ARBA(abdul rahman bin auf) network menggunakan sistem Abdul Rahman Bin Auf dalam perniagaan.. dimana mereka untung besar tetapi mereka ambil sendikit sahaja untung selebihnya untuk diberikan kepada orang yang berniaga dalam perniagaan.. siapa ??? ahli-ahli ARBA network.. CWC adalah syarikat farmaseutikal yang menghasilkan produk sendiri dan dihasilkan oleh CEO CWC (bumiputera) produk CWC bertaraf antarabangsa.. xpercaya buka utube search tentang CWC dlm rancangan Biz TV1… jika sesiapa yang berminat termasuk Puan Salwani, saya sendiri akan jumpa dan bentang dihadapan puan… ingat tidak semua MLM itu menipu.. jika menipu, kerajaan HARAMkan perniagaan konsep MLM ni…. rezeki Allah sentiasa ada,percaya pada Allah dan kita usaha In shaa Allah… tuan Mohd Zulkifli Shafie juga boleh research siapa yang join ARBA network, bukalah utube malam jutawan arba.. https://www.youtube.com/watch?v=Tqsqtx6vr64https://www.youtube.com/watch?v=CZKkNsjP-3A..
      in shaa Allah jika kita cari dan ikhtiar rezeki itu sentiasa cuma perlu bersabar… semoga Allah melimpahi rezeki mereka yang berusaha dijalankan Allah….

    • Assalamualaikum…..

      Saya adalah salah seorang peserta ARBA Network, sejak Ogos 2013. Alhamdulillah, berkat kesabaran dan keyakinan, pendapatan sampingan saya kini melebihi RM 4000 ++ sebulan. Sepanjang Ogos 2013 hinggalah Mac 2015, saya tidak pernah menaja sesiapa pun. Tetap juga saya memperolehi pendapatan tambahan setiap bulan setimpal dengan modal yang saya keluarkan. Hanya bermula Mac 2015, saya mula menaja, dan setakat ini, hanya ada 3 orang saja di bawah saya, dapatlah tambahan bonus tajaan sebanyak RM 750 setiap bulan, lebih sedikit dari harga sedinar emas. Sudah terbukti ARBA Network tidak memerlukan ahlinya membuat penajaan untuk mendapat keuntungan. Tidak salah menaja kan? Saya sendiri di bawah tajaan Ustaz Zul untuk akaun GAP saya.

      Keduanya, Syarikat Classic Worldwide Corporation Sdn Bhd telah memulakan operasi sejak 2007. Sebagai syarikat bumiputera yang baru saja memulakan perniagaan, sudah tentulah banyak cabaran yg harus ditempuhi, terutama sekali perasaan hasad dengki sesama Melayu. Itu cabaran paling utama yang saya nampak. Setahun pertama saya sertai, masih juga was was, apa lagi orang2 yg hanya dengar khabar2 angin dan boleh pula buat kesimpulan sendiri. Apa pun, mungkin rezeki saya di sini, saya yakin dgn orang-orang di belakang tabir yg mengoperasikan syarikat. Alhamdulillah rezeki saya belum putus lagi. Saya baru saja bermula untuk mengumpul emas pula, hasil dari ARBA Network.

      Maklumat lanjut ada di link di bawah:

      http://jangansusahhati.blogspot.com/2015/04/arba-network-pasca-perlaksanaan-gst.html

      Wassalam.

  • salam, en Zul,

    Apa pandangan En Zul tentang bisness tune talk sim card, macam mlm tapi katanya bukan…saya tertarik dengan “Cuba tengok guru-guru bisnes, guru kewangan dan guru pelaburan sebenar, ada tak mereka tunjukkan harta mereka? ” yg kat atas. Untuk tune talk, mereka banyak paparkan kejayaan agen2 mereka dengan pulangan setiap bulan dan charge persms tinggi..

    untuk pengetahuan En Zul jg, tune talk ada colaboration dengan Airasia..so pelaburan yg macamni camane yer?

    • Wslm Pn. Dayang,

      Ini antara urusniaga yang pelik. Saya rasa ada yang tak kena tu. Serahkan duit, serahkan emas, lepas tu tunggu income bulan-bulan. Risikonya pelabur tanggung 100% sebab duit dan emas ditangan penganjur.

  • Assalamualikum. En zul,
    Saya ada kawan yg menawar kn pelaburan emas , sekiranya sy ingin join pelaburan emas kawan sy ni, sy kena bayar rm4500 dan akan dapat setiap bulan RM1230 untuk 11 bulan..dalam untung ya dlm RM9K

    Mohon pencerahan En zul mengenai pelaburan ini..perlu ke sy join atau tidak ??? 🙂

    • Ini program KJ Gold kan Encik Puyuh Firdaus. Saya pun ada join. Dapat payment 2x je then now dah cancel. Masih menunggu balance payment. Tapi dah 2 bulan tak nampak ape pun. join atas dasar percaya kat bestfriend. Sepatutnya baca dulu blog Tuan Zulkifli ni dulu. Banyak info at least boleh la tau ciri-ciri skim pelaburan emas yang scam

  • Beli public gold mana boleh untung… spread harga we buy dan we sell terlampau jauh… harga jual melampau tinggi berbanding harga spot… gold atau silver memang tak boleh untung … cth public gold silver 250g… harga we sell lebih kurang usd25… tapi harga we buy dlm usd20 …. mati nak tunggu usd25 cuma utk pulang modal… yg kaya cina public gold

    • En. Ahmad Zaki,

      Cuma Public Gold sahaja ke yang model busines macam ni dalam dunia, atau memang ini model bisnes yang dipakai seluruh dunia sejak zaman berzaman? Syarikat cina jer ke buat model macam ni atau memang semua bangsa dan negara yang pakai bisnes model macam ni?

  • tak tahu belaja…bukan tuduh2..jgn jd sombong..yg boleh byr harga tinggI tu bila guna arrahnu..jual beli..adoyai…faham betul2..baru boleh crita..

    • En. Trazek,

      Beginilah jawapan yang saya selalu dapat. Kebanyakkan orang semua tak faham termasuk orang yang join skim tu skali. Tapi kononya nampak macam pandai. Padahal bagi saya pengendali skim tu ‘menipu’ sampai semua orang rasa mereka tak pandai. Yang cerdik pun akan rasa dia bodoh kononnya ada skill rahsia padahal tak ada rahsia pun.

      Saya rasa saya dah bongkar ‘habis’ ilmu ar-rahnu. Sebagai orang lama, kalau pengendali skim buat apa-apa ‘alasan’ yang tak masuk akal dengan ilmu saya, saya tahu ada yang tak kena pada ‘alasan’ mereka. Sedangkan orang baru yang tak berapa tahu tentang ar-rahnu, semuannya angguk-angguk jer.

      Boleh bagi untung besar sebab masuk ar-rahnu? Bagi tahu saya ar-rahnu mana yang terima pajakan nilaian jutaan ringgit untuk satu individu (pengendali)? Kalau dia kata pajak di banyak tempat, adakah logik pengedali nak bawa emas tu ke berpuluh2 cawangan ar-rahnu untuk pajak? Kat mana untungnya ar-rahnu sedangkan ar-rahnu tu pinjaman yang cajnya mahal? Kalau cajnya murah, tak lah banyak pihak berlumba-lumba buka ar-rahnu.

      • Salam Cik Zul,

        Alhamdulillah atas perkongsian ilmu. Sebenarnya saya kadang2 pelik mengapa org melayu kita ni suka sangat kondem PG cakap company bkn bangsa kita laa,harga mahal laa,komisen sikit laa,lambat untung dan mcm2 lagi.

        Tetapi mereka tidak sedar sebenarnya yg mereka lebih ‘rela’ ditipu atau dimanipulate oleh org yg kononnya pakar manipulator dan sebagainya.

        Tiada jalan mudah untuk jadi kaya dan sebelum nak jadi kaya itu eloklah di muhasabah dulu kenapa utk jadi kaya kerana apabila dikurniakan Allah nikmat kaya itu nanti in shaa allah dlm redha Allah.

        Sedih saya tgk org melayu Islam yg camni Cik Zul..bila ada yg cuba beri/bertanya/menyampaikan info hukum mengenai masalah riba,konsep ‘jual beli’ kununnya itu ramai ‘otai2’ mereka melenting.

        Apabila ‘kepala ketua’ mereka ‘terduduk’ dan bagitau tersalah faham hukum semua boleh pulak angguk2 tunduk sekali.

        Astaghfirullahalazim…

        Berdebar dada saya cik Zul..walaupon saya memang satu sen pon xberminat nk join masuk jemaah diorg.

        Benarlah kata pakar2 kewangan seperti Azizi Ali,Irfan Khairi,Cik zul dan ramai lagi yg tiada jalan pintas kekayaan sebenarnya di dunia ini.

        Yang ada ‘jalan pintas’ tu adalah sebenarnya jerat besar menanti mereka.!

        Ps: Saya sebenarnya nak berjumpa dgn cikzul nanti kalau ditakdirkan ada rezeki..untuk bersahabat dan menimba ilmu pengalaman cikzul..tapi i malu sket..hihi

        😀

        • Wslm En. Khairul,

          Betul, tak ada jalan pintas. Boleh dikatakan semua orang yang berjaya tak ambil jalan pintas. Mereka sanggup kerja keras.

          Jemput datang minum-minum di Damansara Damai. Boleh contact saya bila-bila masa, insyaAllah.

            • DEPB dah sontot pn. ARBA pn sontot. KJ Gold pn sontot. Berlagak sgt. 99% penganjur emas ETA dh sangkut payment kt ahli ahli. Skang wakalah-wakalah semua sembunyi muka. Terus senyap tak nampak langsung batang hidung dlm group2 jual beli emas facebook. Org dah bagitau menda ni money game korg sibuk nk jugak menegak benang basah. Itu pn aku dengar ade lagi yg gatal nk join. Org melayu bab nk kaya senang ni memang no satu.

  • Salam tn zulkifli,

    Saya ingin memohon pendapat tuan. Baru2 ini ada seorang sahabat saya ada memberitahu program jual beli emas di mana pihak syarikatnya akan membeli emas 100g dgn harga yang tinggi,sehingga 2 kali ganda dari harga pasaran. Tetapi pihak syarikat akan membayar secara ansuran bulanan selama 11 bulan. Emas yang dibeli oleh syarikat kemudiannya akan dijual pula kepada syarikat membuat barang kemas daripada emas.

    Mohon pendapat tuan berkenaan jual beli di atas dari sudut shariah, kebarangkalian risiko kepada penjual dan lain2 pandangan.

    Terima kasih.

    • Wslm En. Faridzuan,

      Saya tak pasti patuh syarak atau tak tapi kaedah macam tu kebanyakkannya dibuat oleh penganjur skim (‘cepat kaya’) yang menggunakan emas. Kaedah macam tu risikonya 100% kita tanggung sebab penjual pegang duit dan emas kita. Lagi satu saya agak was-was dengan harga yang dia jual terlalu murah, macam ada udang disebalik batu. Maksudnya kalau berani duit tu lebur semuanya, bolehlah join. Kaedah macam tu terbukti dah banyak penipuan. Cuma isu penipuan ni hanya kecoh dalam private group facebook jer. Orang baru yang tak tahu menahu ni senang sangat jadi mangsa.

      Wallahu a’lam.

      • Terima kasih tn zul atas pendapat yg diberikan.

        Begini, sykt tersebut hanya membeli emas. Sekiranya saya ada emas 100g, boleh la saya menjualnya kepada sykt. Harga semasa emas katakan RM133/g. Saya beli emas dari mana2 bernilai RM13,300/100g dan menjualnya kpd sykt. Selepas seminggu, sykt akan membayar RM10.1k kepada saya. Baki sebanyak RM1,230 akan saya peroleh selama 11 bulan. Jadi total jualan emas sy kpd sykt ialah RM23,630. Tolak modal belian emas sy untung RM10,330.

        Memang risikonya agak tinggi,tapi adakah berbaloi untuk teruskan jual beli ini?kerana selepas seminggu 75% modal sudah dikembalikan oleh sykt.

        Mohon pencerahan.

  • Bagi pendapat sy plak. Jgn join skim pelaburan ni. Buat urusniaga sendiri. Cuma kena ada modal dan pengetahuan je. Beli emas pada harga murah. Jual pada harga mahal. Yg penting dlm urusniaga ni kita kumpul gram emas. Bukan kumpul nilai duit. Insha allah berjaya.

  • Cik zul duduk kat damansara damai ke??nnt bleh la lpak di mahbub cik zul bnyk bnda sy nak tnya…trima kasih atas info cikzul ni..bnyk manfaat,alhamdulillah sy hampir2 nk labur rm12k psal emas

  • Saudara Zul,
    Assalamualaikom.
    Artikel tuan sangat menyamai dengan Skim Khazanah Bangsa dan Tok Belagak yang sedang hangat diperkatakan sekarang ni. Saya nak tanya betulkah Skim Khazanah Bangsa tu? Siap ada bangunan pejabat yang mewah lagi. Kalau ianya satu penipuan kenapa tiada sebarang tindakan dari Bank Negara. Terima kasih dan Wasallam

  • assalamualaikum admin,
    saya nak tanya?berkaitan powergold.. seperti dinyatakan ia dalam senarai pelaburan tak sah BNM.
    sekiranya kita beli emas di powergold untuk simpan saja….kemudian emas yang ada kita jual semula atau pajak untuk dapatkan duit… adakah perkara ini sah…
    boleh tak knp powergold tidak sah… sebb ramai kawan saya terlibat..

    • Wslm En. Azmir,

      1. Kalau beli emas Power Gold dan dapat emasnya, tak ada masalah.

      2. Saya tak pasti kenapa BNM senaraikan Power Gold dalam Alert List. Saya perhati dah lama syarikat tu masuk dalam list tu. Seolah-olah tak ada tindakan atau kelulusan BNM untuk terkeluar dari senarai tu. Mungkin ada yang tak kena.

      Wallahu a’lam.

  • Assalam Tuan.

    Saya baru je hendak melabur hampir 12 k. Tiba-tiba terbaca blog Tuan. Boleh saya bertemu tuan untuk saya tanya lebih lanjut?

  • Assalamualaikum en zul..
    Bagaimana nak tau sst pelaburan tu ok atau x ye? mcm mn kalau kita dh msk sst skim pelaburan dan kita mmg dpt pulangan setiap bulan yg dijanjikan tanpa sebrg mslh atau delay? Skim ni mmg ada dlm list keraguan bnm…mohon maklumbalas…tq

    • Wslm En Mije,

      Semua skim-skim cepat kaya TERBUKTI dapat income bulan-bulan. Kalau tak, memang orang tak akan join. Peringkat awal ok, tapi orang yang join kemudian akan terkena. Skim begitu tak bertahan lama. Kalau ikut Azizi Ali, biasanya tak lebih 3 tahun, lepas tu semua akan lingkup.

      Mereka akan lingkup bila (1) pihak berkuasa akan serbu atau (2) pengendali skim menghilangkan diri.

      Wallahu a’lam.

      • Skim cepat kaya yang paling bertahan lama dan pecah rekod dunia setakat ini dibuat oleh Bernard Madoff. boleh google dan baca atau tonton kat youtube untuk pengajaran kita.

        Bernard Madoff memiliki asset yang jauh lagi hebat daripada apa yang ada pada pengendali program2 kampungan di Malaysia ni.

  • Salam….pernah dengar tentang wana gold? Saya ingin melabur 2 jongkong emas. Bernilai 24k. Dan di janjikan pulangan sebanyak 2500 setiap dua minggu. Sila beri pencerahan. Tq

  • Salam Tn! Nak tanya ttg Tok Belagak n Darul Emas Perak Enterprise ni. Kenal ke? Labur RM200 akan dapat RM20x10 bulan n bulan ke 11 dapat modal atau emas. Cam menarik je!

  • Salam en zul… tmpt keje saya ada yg anjur skim plaburan emas mcm ni. Modal sekian2 dpt untung sekian2 selama 7 bulan. Untung 80-100%. Atas nama KB atau Khazanah Bangsa. Apa pendapat encik? Ikut logik akal dan naluri saya semua tu tipu je. Manipulasi duit pelabur.

  • Assalam,saya di pelawa rakan untuk menyertai satu program emas yang boleh dapat income bulan2
    Syarikat Khazanah Emas katanya…
    Tapi saya cuba google untuk mencari maklumat mengenai syarikat ini tapi tiada..
    Katanya dah 4 tahun beroperasi
    Mohon pencerahan..

      • Dalam erti kata lain,

        1) kita beri duit kita selonggok dulu,
        2) lepas tu skim beri balik sikit-sikit tiap-tiap bulan sehinggalah duit kita yang selonggok tadi sudah habis digunakan untuk beri balik kepada kita dan juga digunakan untuk cover overhead (gaji kakitangan, sewa bangunan etc oleh skim).
        3) belum cukup jumlah bulan yang dijanjikan, skim sudah terbang @
        4) skim dapat lagi selonggok duit dari bakal mangsa yang lain untuk terus bayar kita hingga genap bulan yang dijanjikan,
        5) dan seterusnya process sama diulang bagai korek lubang tambus lubang sehingga akhirnya terlalu banyak lubang yang tergali dan tidak dapat ditambus lagi…. maka bungkuslah skim bersama2 mangsa yang ingin cepat kaya di dunia ini…

        Belajarlah daripada orang terdahulu, banyak maklumat di internet:-
        1) Carlos Ponzi
        2) Pak Man Telor
        3) Bernie Madoff
        …dan lain-lain…

        Wallah hu Aklam

  • Okay… saya ada buat sendiri cara eta diorg ni.. xsusah pon … tp sy bukan egen.. lepas tau cara yg diorg buat mmg menguntungkan.. contoh sy beli emas or barang kemas dalam harga 15 ribu la katakan.. pastu saya g pajak.. then lulus pajak kat pos opis dalam 10k je.. topup lagi 5k then saya beli yg lain dgn harga 15k. Then saya g pajak lagi.. kemudian dapat pinjaman pajak 10k.. so sya beli lagi dgn harga 15k.. dapat seketul harga 15k.. tapi harga pasaran kata lah 18k.. so saya jual emas yg ketiga.. 10k dari duit tu saya pegi tebus barang no 2.. then jual.. dapat lg 18k.. plus baki 8k tadi. So pegi tebus barang no 1 10 k… balance 16k dan seketul emas.. inilah pelaburan emas yang diorg buat dan saya apply.. myb x sebanyak diorang.. tp still untung

    • ini namanya korek dan tambus. makin banyak anda lipat makin besar lubang2 kos pajak yang anda perlu tambus dan lubang nilai barang2 yang anda pajak tadi bila anda mahu mengambil kembali capital yang telah anda leburkan.

      Jangan kira separuh jalan, kira sampai habis process. Dan contoh anda beri jika nilai emas naik daripada 15k ke 18k, bagaimana kalo nilai turun ke 12k atau tidak berubah. bermakna anda akan rugi atau anda hanya Berjaya meminjam dengan kos2 untuk menebuskan kembali barang2 anda. Erti kata lain lebih baik anda guna modal 15k asal anda untuk buat perniagaan lain yang menambah nilai dan bukan menambah hutang atau menyusut nilai modal anda.

      Wallah hu aklam

  • Assalamualaikum tuan..sgt menarik artikel tuan..saya ingin meminta pendapat tuan..baru pg td ada seorang kwn offer dkt saya utk masuk pelaburan emas dgn meletakkan 1600.00 sebagai permulaan dan akan dpt 250.00 sebulan utk setiap bulan..saya agak pelik..tp betul ke tuan..saya masih samar2 ttg hal ini..mohon pencerahan..terima kasih tuan.

  • Assalam Encik zul ade pertanyaan tntg PG,
    Andai saya beli emas PG,dn saye simpan emas tu di PG, boleh ke dpt hibah pd tiap2 bulan.?
    Lg satu saye ade baca artikel pasal pegasus bullion yg ade kaitan dgn icbc bank,adakah kompeni ini layak utk kita buat pelaburan sbb saye baca artikel die yg merupakan bank terbesar di dunia, mntk penjelasan, t/ksh.

    • Wslm En. Kamal,

      Public Gold cuma jual beli emas macam biasa. Emas tu kita simpan sendiri. Tak ada apa-apa pulangan dijanjikan.

      Pegasus Bullion yang saya tahu mereka gunakan ICBC Bank. Sesiapa pun boleh beli emas ICBC Bank. Itu entiti lain. Sama macam pengajur skim cepat kaya guna emas Public Gold untuk skim mereka. Pengajur tu entiti lain, Public Gold entiti lain. Walaupun mereka guna emas Public Gold, bukan bermakna Public Gold turut sama menganjur skim begitu.

    • Wslm En. Khalid,

      Saya tak berapa arif tentang company tu cuma apa yang saya tahu, company tu dah termasuk dlm senarai pelaburan tak sah BNM.

      En. Khalid boleh cek di http://www.bit.ly/alertlist2014july .

      Prinsip penting dlm pelaburan emas ialah beli emas mesti dapat emas. Emas tu kita simpan sendiri. Kalau pun company simpankan, kita ada hak untuk keluarkan emas tu bila-bila masa. Kalau beli emas tapi emasnya tak dapat, skim begitu kebanyakkannya skim cepat kaya bertopengkan emas sebagaimana saya terangkan dlm artikel http://www.bit.ly/skimtopengemas .

  • Assalamu alaikum… yang paling nyata sekali sesiapa yang melabur dengan Public Gold bermula tahun 2011,sehingga hari ini 11.nov.2014 langsung tak dapat untung satu sen pun.harga emas terus jatuh.jika admin seorang yg jujur sila jangan delete tulisan ini.sekian tq

    • Wslm Pak Mat Duda,

      Public Gold cuma jual beli emas jer. Beli emas dapat emas. Public Gold tak menawarkan apa-apa janji keuntungan. Harga jual beli ikut harga pasaran dunia. Kalau tuan rasa beli emas Public Gold tak untung, boleh beli emas jenama lain. Banyak lagi emas jenama lain di luar sana. Bahkan yang janji dapat income bulan bintang pun ada…

      • Betul tu.. Jenama lain pun byk. Jenama cepat kayap pun ada.. Kalu suka sangat janji manis program emas bulan bintang bagai sila join skim cepat kaya baru tau tinggi rendahnya bulan bintang tersebut..

  • assalamualaikum..
    sy salah seorg pembeli emas dari Tok Belagak.sy dah beli emas 999 sbanyak 20gm dgn modal rm3300 pada bulan mac 2014.alhamdulillah spanjang sy brurusan dgn pihak TB sy rasa yakin asal usul duit tersebut..yang sy difahamkan emas fizikal yg sy beli e2 mereka akan pajakkan dalam arrahnu.hasil duit dri arrahnu mereka akan beli lg emas 999 dan akan pajakkan lg..emas yg yg telah dpajakkan terlebih dlu akan djual kpd pembeli lain.carany akan dpusing2 shingga tiba wktu sy akan dbyar mngikut kontrak yg telah dperstujui.sy jga difhamkan oleh pihak pguam syariah mereka bhwa jual beli emas yg kami lakukan menepati pndapat 4 mazhab yg trdpt dlm islam terutama skali mazhab shafie.alhamdulillah jg sejak sy mula mmbeli emas pd3/2014 dan mula dbayar pd 3/5/2014 sy dbyar snyak rm12/g slama stiap bulan.
    ini pndapat sy,mmg ada brlakunya money game sperti yg khazanah bangsa lakukan dlu dan kini.kta sbgai pembeli klu nk join bnd mcm ni siasat habis mcm mna mreka jana duit dri mna mreka dpt emas murah, ikot hukum atau x.sbb kta org Islam ni trikat dgn Agama Islam kta dan Ajarannya.prinsip sy , xguna dpt duit brpuluh ribu setiap bulan atau hari tp barakahnya tiada..sy mx maaf andai kata ad yg xstuju dgn pendpt sy..sy hnya mcerita ap yg sy fhm n ap yg sy nmpk dlm jual beli emas nie,,

  • Salam en zul. Bagaimana pula dengan pelaburan U-token(u fun club). Sy dgr rata2 pelabur mendapat pulangan semula dan menanti keuntungan. Pandangan en zul mcm mana ttg syarikat ni..

  • Assalamualaikum
    Saya ada terbaca mengenai komen yg bertnya tentang powergold.biz..
    powergold.biz bukan skim cepat kaya, , kami sama seperti publik gold menjalan urusniaga jual beli emas sahaja,,, mengenai isu nama tersenarai di list bnm tu,,, adalah isu web promosi persendirian bkn daripada syarikat,,, n skrg web promosi itu telah d bubarkan, ,, n sekarang powergold.biz tdak lg di pantau bnm…n powergold.biz 100% milik bumiputera, , dan mmpunyai kilang emas sendiri ametyst gold creation…
    Kami mmbuka pintu kepada org ramai dengan keahlian rm380 untuk ahli dan rm3800 untuk stokis,,,, banyak lagi faedah dan bonus yg ahli akn dapat,,,,
    Whatsapp saya untuk keterangan lanjut:017 728 5543 ct

  • Buat artikel mcm ni akan membuatkan org ramai takut untuk berurusan dgn syarikat yg berkenaan.jika syarikat2 yg berkaitan dgn artikel ini tidak melakukan apa yang penulis katakan maka terima kasih jugak kepada penulis kerana menukarkan dosa tertuduh dgn pahala si penulis.duduk diam tggu dan lihat lebih bagus daripada menghasut.

  • assalam tuan,

    mohon pencerahan tentang pelaburan dari ARBA Group…bukan ARBA Network Group. Mereka mencari pelabur dengan bertopengkan islamic invest…nama pelaburan pun Abdul RAHMAN bIN aUF (arba)
    Pelaburan keuntungan 8% setahun dan perlu simpan wang sehingga setahun. Lepas setahun wang pelaburan boleh keluar semua.
    Apakah ini skim cepat kaya juga……ramai yang dah melabur terutama dari ahli klga saya…simpati saya…..ada juga saya nasihatkan….tapi mereka tetap terpengaruh dgn laba pelaburan….sila komen

  • Assalamualaikum en.Zul, saya ingin bertanya, jika saya membuat pelaburan yang mendatangkan income bulan2 seperti yang diterangkan oleh en.zul itu, where it is too good to b true, dan saya juga telah pon mendapat hasil drpada pelaburan itu, adakah duit yang saya dpt itu halal untuk saya gunakan?

      • maaf en.zul saya mencelah sdikit d sini..actually apa yg dikatakan oleh puan suria sama situasinya yg berlaku dgn suami saya.tapi apa yg mengganggu fikiran saya,apakah tuan yakin terhadap keuntungan drpd pelaburan yg (belum dinyatakan pelaburan apa & bagaimana prosedur pelaburan tersebut)adalah riba??sebagai contoh situasi suami saya-beliau melakukan pelaburan dalam emas & perak(komoditi) online trading yg hq nya terletak d luar negara.beliau telah berkecimpung lebih kurang 8 tahun dalam bidang trading bersama rakan2 seuniversitinya.boleh saya katakan beliau mmg byk pngtahuan tntg perniagaan online ini.Beliau melabur duit, dan melakukan urusniaga sendiri.untung atau rugi itu dtgnya dari usaha beliau trading sndri(bukan goyang kaki then dpt duit).boleh dikatakan juga,beliau mndapat income bulan2 sepertimana yg dikatakn oleh puan suria.so,adakah keuntungan yg diperolehi drpd pelaburan/urusniaga d dlm online itu riba & haram??mohon pencerahan sekali lagi..

      • Assalam Tn. Zul,

        Sy pon telah masuk ke skim pelaburan pn suria katakan tu…sy telah guna kan duit tu dan telah habis…baru tahu itu adelah riba setelah membace reply dari tuan ini…ape yg sy patut lakukan?perlukah sy menggantikan duit itu dengan bersedekah?

  • Assalamualaikum. Saya 22 thun dan mentah jika ditanya berkaitan emas. tapi keinginan dan mintak yang mendalam untuk mgtahui tentang pelaburan barang ribawi ini.minat untuk mendalami bidang nie makin bertambah bila sy cont. pengajian dalam sarjana eko.islam bidang kewangan Islam. sy tercari-cari pelaburan dan pengurusan kewangan yang baik. lastly jumpa wordpress nie. terima kasih tuan. Banyak perkongsian yang menarik dan bermanfaat 🙂 Semoga dilimpahkan rezeki dan diberi kesihatan seterusnya menyebarkan ilmu.

  • Salam..Tuan boleh saya tahu jika kita di tipu oleh salah satu dari skim perlaburan emas apakah agensi yg patut kita rujuk dan bagai mana caranya..t.kasih

  • Assalamualaikum. En.zul,sy dah tjebak dgn skim macam ni baru sebulan lebih. Stakat ni dah ambil hibah rm400/week bagi setiap 100g. Dah labur 600g, maknanya boleh dpt rm2400/week. Tp minggu ni nak stop,sbb dah kaji dr segi hukum,haram. Byk riba dan byk unsur ghararnya.
    Jika dpt refund, ambil balik modal tu, mana yg lebih menguntungkan, nak ambil cash, atau dlm bntuk bar,pamp suise?

  • Assalamualaikum en.zul.,saya nak ber tanya adakah salah dr segi hukum…saya beli Emas gold bar dgn tempahan 30 hari atau eta30,selepas dapat gold bar tu, saya jual dgn harga pasaran yg Lebih Tinggi.lebih kurang saya buat eta30 harga rm106 pergram,klau 100g =rm10600, slepas 30 hari dpt barang saya jual dekat pasaran harga mks we sell rm137 gram.so klau 100gram rm13700. Jadi harga jualan rm13700-rm10600 modal, saya untung dalam rm3100 sebulan hanya jual beli eta30.adakah ada money game dlm jual beli camni?

  • salam en zul,
    saya fikir en.ni baik tingkat ilmu lagi utk buat blog yg meracun semangat rakan rakan lain seagamamu maju.

  • jangan hanya memandai mandai..
    tak tahu tanya orang lain, lagi bagus dari tanya orang yg tak tahu dan ambil kesempatan pd orang lain buat duit,
    ko dah kaya kah..?
    ko dah berjaya kah..?
    ko dah jadi jutawan kah.?
    ko dah jayakan orang lain jadi jutawan kah..?

  • Senarai penipu no akaun bank yg menganjurkan aktiviti skim cepat kaya atau rolling money dibawah.

    Aktiviti pengambilan deposit secara haram/roling money/skim cepat kaya

    Aktiviti pengambilan deposit secara haram adalah suatu perbuatan menerima, mengambil, atau menyetujuterima deposit (wang, logam berharga, batu berharga, apa-apa artikel lain dan sebagainya) daripada orang awam atau pelabur, yang menjanjikan pembayaran semula deposit tersebut biasanya dengan faedah atau pulangan atau dengan sebarang balasan yang berupa wang atau nilaian wang, tanpa mempunyai satu lesen yang sah di bawah Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989.

    -Nurischa enterprise
    551623198126 maybank
    151258664751
    151258664744

    -Yusri bin Mahad
    101254038300
    0108002962526
    Cimb

    -MUHAMMAD NAQIUDDEN
    7053124486 ACC CIMB admin ROLL ROLL MONEY lesap

    -mohd azbunhazairi group roling rafflesia lesap
    7054810331 cimb

    -Megah Mewah
    CIMB 8601964748 Megah Mewah Trading lesap

    -Shahrul b. Mohd yusoff
    Maybank group ketupat raya
    164838065302 roling lesap

    -SHAHRULIZWAN B MOHD SAAD(Reez)
    CIMB 7054496957 megah mewah group MMT LESAP

    -NORDIN ISHAK group wardah lesap
    7612027546 (CIMB)
    114263048026 (mbb)

    -Mohd Helmi Fatin
    Acc cimb 7055224730 roling lesap

    -WAN URUSAN BISNES/MUHD WAN RAZALI
    164445049951 Maybank/ mcm biz2 buat roling labur lesap

    -hasiah bt yakod
    7606742875

    -irwan shah b mohamad money cent
    14170085556525 cimb lesap

    -IZUAN FIRDAUS lesap
    158435068825 MBB get money everymonth

    -LEE JENG LOON
    162786135778 MBB

    -Rosliana bt Mohd yusof,
    114084081860 Mbb,
    7602807847 cimb

    -NOrZILA yusof
    114254168787 mbb

    -Maichel Marcus
    Cimb 7039323388
    fb laila lily. lesap sap2

    -NorAida binti Razali
    7612297082 GROUP VIVA FOREVER..LESAP

    – Mahat bin ismail
    Cimb no.7054446740 GROUP DOUBLE 5DAY LESAP

    -Nuruzzaman kes roling group D^secret Tree /trillion
    7037370465 cimb lesap SAP2

    -Amirah Masturina
    7037143027 Cimb
    Admin Trust Group

    -roslinda mohd
    mbb 153039027349

    -mohd arifin
    112978013445

    -fadzilah
    12530087530525

    -azira alya
    5577565400424085 cimb

    -Noraizan Mohd Yusoff group rich gold forex empire dan tfpadu dan byk group
    Maybank : 1627-8612-9178
    CIMB : 1203-0004-0142-08

    -Najiha binti nazari// GROUP STRATEGI LESAP
    cimb 7035749384

    -GROUP E-BOOK
    SYAWAL BIN MOHD NOOR
    CIMB 7612238079

    -GROUP ROLLING+REAL
    NORIZIAH KAMSAH
    MBB 158163247372

    -ROSELIZA IRANIE mbb
    160184078149

    -SALAFUDDEAN SEMAN mbb
    154053329546

    -Nama: Nurwahidah bt Khamirrudin
    No.akaun maybank: 156020384682.
    cimb: 7036950780
    kes jual beli emas dan roling lesap

    -noor SHAHIERA MAT KAPI
    7612915748-cimb
    35551012511-hong leong bank
    159012858832- mbb..
    kes tipu pinjaman mudah lesap guna fb blue bery..

    -zulkerna awang mat
    cimb 7055828546
    4u.income kes roling money lesap

    -MOHAMAD HAPISZAL BIN ABD JALIL
    7017960973 cimb D^secret Tree /group TRILLION
    kes roling money biz lesap

    -RAHEMEE RAHIM
    MAYBANK 151240218804
    ^^Rezeki Mingguan^^

    -Kutu online waheeda Amani @Maisarah bt mohammad
    Cimb bank 1218 -0005318-20-9
    Mbb bank 162067589106

    -fb fake Noor munirah
    cimb brilliant network 07240000643108 lesap roling money

    -Mohd Azim Asri..
    BSN 0212141000042435 roling lesap

    -Nur falia bt mohaman Nordin
    7022293439 Cimb roling money lesap

    -mohamad shukrie
    7055651532 cimb .. group rolling money tegar/ lesapp sap2x

    -nurul syuhada bt abdullah
    cimb 7611813513 GROUP TRUSTEDKUTU N ROLLING lesap2x

    -roslinda mohd
    no akaun mbb 153039027349 plan tipu dan jual barang jg tipu

    -MASHITOH BT HASHIM
    08211 29000 04057 6 bsn group KUTU SEKALI B&D(BAYAR&DAPAT) lesap

    – sindiket money game adik beradik/byk group terlingkup
    RHB Sahwari b. Nawawi 15604400077380
    RHB Nurul Wazila bt Mohd Yusop 11243960033667
    MAYBANK NURUL WAZILA YUSOP 512464519649

    -WANA SULAIMAN/ byk group skim buka/lesap
    Email reference:malaynium88@gmail.com
    Memo / description : ^^U1899959^^
    acc name :ICHAYAJ RESOURCES
    Maybank-512259558879
    Cimb-8600774626

    -group guling guling// lesap
    AKAUN MAYBANK
    554035410748 – RICH POINT RESOURCES
    154017464709 – RAMLI BIN MIERAD
    AKAUN CIMB
    05080085856522 – RAMLI BIN MIERAD

    -RUHILLMON NJAU (fb admin rose) rose roler group/lesap
    No acc11060103646529 cimb

    -NOR RUMIZA BINTI NONG KERIA/ bc investment
    7000124915 (cimb)
    0146963428 (xdpat contact lgsung)

    -Group Miracle / Pure Miracle
    Admin:- Lily Lely Raspin
    Acc No.: 510237558090 MAY BANK

    -Dayang Matsulie Binti Mohd Nan atau FB Stokis Buetali N Rupawan; dulu Don E^ Zera… Acc MBB 110078196656.
    Group pertama: Income pasif & networking
    Group kedua: Phyrex Networking
    Group ketiga: GMJ4U-Stairs to Millionaire

    -FARAHnadilah bt juhari
    maybank
    162200070060 group gold n jewel/lesap
    7613156836 cimb // PENYANGAK TEGAR MAKLUK NI

    -ROSPARIZAN BINTI MAMAT berserta intro2 yg bebal
    group empayar solution lesap

    -SDM MULTI PURPOSE/SADAM HUSIN
    141984100053119 bsn
    GROUP OIL DAN FOREX/ LESAP

    -Tuan zill akashah BEBAL serta intro2 nye yg ramai
    GROUP ZILL AKASHAH RINDU AWOK 300
    mbb 559014212486/ INTERPASIFICSOY
    cimb 8602119170/ INTERPASIFICSOY lesap

    -Nur falia binti mohaman Nordin
    7022293439(cimb acc)
    No tel: 0108079687
    FB: Falia Iqbal
    Nama Group: Pelan Everyday/lesap

    -group suria/ skim pelaburan/lesap
    CIMB – 7611946188 – NORSURIANI SHAMSUDIN
    MBB – 153029 155309 – NORSURIANI SHAMSUDIN

    -group MONEY DROP
    NUR AMALINA BT KAER
    NO.ACC CIMB
    7012676494

    -NAMA : MARDHIYAH BT MUSTAFFA
    NO AKAUN BANK : 162263461215 MAYBANK
    BIZ AFILIATE

    -REKA AK GELO/ GROUP PROJEK EMAS/LESAP
    MBB 16112761122

    -Annie Ann Enterprise.
    No acc. 569954058348
    ANNE CATERING INVESTMENT(ACI) lesapp sap2x

    -Tipu rolling money & kutu
    Raja Rohana bt Raja Yaakub
    7051120442 – CIMB

    -mohd hafizi othman
    cimb 7613447540
    roll game dan suka roll / lesap

    -Tipu kutu & jual beli
    Normala bt Kamsan
    151276100502 – MAYBANK lesap

    -nama: amirul asyraf
    nama fb: Amirul Asyraf
    no mbb: 163046282147
    no cimb: 7612915843
    no fon: 01117875277 lesap roling money

    -GROUP SUDU EMAS
    NUR AMIRA ZALIKA
    158154261954 MBB lesap

    -mohamad azman abdul rahman
    cimb 7613220193
    roling money/azman trusted group lesap

    -abu hassan
    maybank
    160166168976
    group Nur Insyirah lesap

    WAN NIZAR BT WAN MALEK
    556169231499 MBB roling money lesap

    -mohd mahdhir
    7043690533 cimb
    group win win roling money/lesap

    -che saiful hakimin
    7057155783 cimb group income daily

    -Cimb 7613352878
    shahidatul azre roling money lesap

    -Fairol Hisham 7613182568 cimb
    lesap sahabat sejati

    -Ruhani hassan 1600 5436 3613
    mbb group teratai lesap.

    -7014206530 cimb
    Mohd asrul b saharudin roling money lesap

  • Salam en zul. Tq dgn info tn…sya ada kemusykilan.ank saudara saya ada buka syrikat jual beli emas bru sethn…suami sya ingin bli 100g emas bar yg djualnya…saya agak musykil apbila ank sedara kta sya blh trus amb gold gcp yg dijualnya atau mltkkan semula emas tersebut utk dilaburkan dgn dijanjikan pulangan setiap bln. Ems tsebut akn dijual kpd syrikat brgan elektronik yg guna emas dlm pendawaian…setlh sethn menrima income blnan suami akan mendpt semula bar gold suami dgn no rujukan yg berbeza…mohon pencerahan

    • Wslm Pn. Shikin,

      Saya tak yakin dengan kaedah pelaburan begitu. Saya akan tolak awal-awal lagi. Kalau beli emas, emas tu mestilah dalam kawalan kita sepenuhnya samada kita nak simpan sendiri, atau sewa safe deposit box di bank atau syarikat swasta.

  • Salam encik mohd zulkifli, terima kasih dengan perkongsian artikel tuan mengenai pelaburan emas , sy dulu tidak tahu apa2 mengenai pelaburan emas lagi2 sy di anjurkan utk melabur dlm pelaburan emas jenis skim cepat kaya ETA. Setelah itu , saya membuat kajian sendiri tanpa menjadi keldai yang diikat untuk mengiyakan sahaja duit sy utk digunakan oleh pihak eta yang banyak syubhat. Alhamdulillah , sy berdoa dan mohon petunjuk drpd ALLAH SWT dan saya dpt penerangan yang jelas dan terang melalui blog encik dan blog drazman mengenai pelaburan emas yang sebenar dan pelaburan menipu. Terima kasih tuan. Selamat 50k sy sendiri.

    P/S : utk yang bermain eta dan membaca teks sy ni, bertaubatlah kamu sebelum duit tu jadi darah daging kamu sendiri, jangan buta mata buta hati dengan duit sbb hidup ni bukan semata duit sahaja. Nanti di akhirat ALLAH SWT tanya, dan salah satu yang pastinya bila ditanya ialah apa kamu buat dengan hukum ALLAH SWT mengenai perniagaan emas melebihi 3 hari masih tak dpt emas? 🙂 (jgn beralasankan dengan akad dalam resit atau akad jual beli, tu pun akan ditanya juga hehe) . – bagi yang belajar agama pasti akan faham mengenai persoalan terperinci akan apa kita lakukan didunia ni. Semua wajib ditanya tidak akan terlepas.-

    – Carilah ilmu sebelum berniaga.-

    • Wslm En Abdullah,

      Alhamdulillah. Puji-pujian bagi Allah.

      Terima kasih atas nasihat En Abdullah juga. Saya yakin, ianya bermanfaat kepada ramai bakal pelabur. Saya doakan Allah merahmati En. Abdullah. Amiin ya Allah.

  • salam
    sy nk tnye.. sy ade masuk khazanah bangsa yg menawarkan pelbgai jenis urusniaga dan byaran nye scara beransur2 setiap bulan….
    adakah sy sdah trtipu dengan skim diorg tawarkan pada sy?

        • Bermasalah atau tak bermasalah kita hanya boleh nilai pada ciri-cirinya sahaja. Sedangkan BNM sendiri tak pernah keluarkan senarai syarikat yang confirm skim cepat kaya. Mereka cuma keluar senarai syarikat yang disyakki bermasalah. Mana2 skim cepat kaya hanya boleh confirm bila ianya lingkup atau diserbu pihak berkuasa.

          Jadi bukan posisi saya utk terus meletakkan hukum muktamad yang ianya skim cepat kaya. Even pakar kewangan Azizi Ali pun ambil pendirian yang sama dalam mendedahkan pelaburan yang DISYAKKI bermasalah.

  • Salam,

    Saya cuma ingin memberi nasihat secara umum – bukan pelaburan emas – sebab saya pernah mengalami kerugian walaupun tak seberapa.

    Lama dulu – Platinum Lane – syarikat bumiputra beroperasi di Kulim sekitar tahun 2000.
    Pengalaman ini membuatkan saya sentiasa berfikir dan membuat kajian mendalam – bagi saya memang TIADA JALAN PINTAS untuk menjadi kaya.

    Antara ciri2 perniagaan Platinum Lane yang masih dalam ingatan:

    1. Untung 16% setiap bulan atas jumlah pelaburan
    2. Dapat balik modal bila matang
    3. Perjanjian jual beli siap dengan peguam
    4. Ada bangunan & perniagaan sendiri – runcit dsbnya.

    Pelancaran juga dirasmikan Menteri/Timbalan ketika itu.

    Nasihat saya, if it’s too good to be true – elakkan.

    Yang tanggung akibat diri sendiri.

    Berusahalah, bekerjalah dengan titik pelu sendiri – biar sedikit pendapatan tetapi halal dan bersih serta tenang minda.

    Jangan mudah terikut2 dengan orang lain – nasihat untuk diri sendiri juga…

    • Kedah? Platinum lane? Eh Arba di kedah.. Letak duit dan tunggu duit lumayan mahsyuk bulan2.. Walau kat mana pun mula operasinya.. Adakah arba akan menerima nasib yang sama? Fikir fikirkan dan tingkatkan ilmu juga selamat duit anda dari dirompak oleh penyamun skim cepat kayap tersebut.

  • Nasib baik saya tak masuk pelaburan emas ini. Syarikat pelaburan wana gold dah gulung tikar. Berjuta duit orang dah disapu.

  • Tahniah tuan zulkifli.

    Sy juga ade mengikuti page ‘say no to MLM’ di fb.
    mohon tuan boleh juga berkongsi pendapat di sana.
    perkongsian yg baik pada mereka yg masih tercari cari jawapan.

    Tahniah lg sekali tuan

  • salam tuan,
    moga sejahtera hendaknya. saya nak minta pendapat tuan tentang money game yg diberi nama mx3 jana pendapatan pasif. adakah money game ini berlindung di bawah mlm?
    terima kasih.

  • ARBA tunggu masa akan sontot mcm platinum lane dulu!

    Kalau dah masuk, cepat minta duit balik…. jangan tungu lama2 nanti disontot orang!

  • MoU> Modus operandi Untung lebih kurang aje skim arba network. Kutip kutip duit pastu bahagikan duit ikut marketing plane. Tambah lagi satu lagi skim myperfway dot com yang sedang aktif duk tercari cari kutip duit tunggu duit tetiap bulan ikut marketing plane derang… Mohon lari jauh jauh laju laju.. Jgn arbangangaaa dah laa. Jgn terbangway dah laa..

  • Byk topeng rupanya.. BossArba laa.. BossVenture laa.. BossPerfway laa.. BossUfun laa.. Asyik2 duk fokus kejar orang aje suh joint. Meniaga entah ke mana. Produk entah ke mana. Konon nak meniaga ada jual beli produk. Alasan semata mata…

  • As’salam En. Zul,

    Boleh terangkan sedikit berkenaan pelaburan dalam Phytoscience?
    Adakah ia bisnes yang telus atau sekadar skim cepat kaya?
    Terima kasih

    • Salam ms. Ika. Saya ada join program KJ Gold. Dapat 2x payment sahaja and dah dibubarkan pun semua program. Sekarang masih menanti balance payment tapi dah masuk 3 bulan tak nampak ape pun. Nak brtanya kat mereka lain yang join apa tindakan mereka pun tak boleh sebab saya tak kenal yang lain. Join pun atas dasar percaya kat rakan.

  • Assalam.. secara mudahnye..

    lain kali..beringat mcm ni..

    kalau ada orang approach psl invest dlm apa segala pun..you all tanya mereka pasal BAFIA-banking and financial institution act.. kat mana company to compliance..mostly tukang approach tak boleh jawab…tahukah anda..aktiviti mengutip duit org awam adalah salah disisi undang2 kecuali jual beli..bank berdaftar dgn BNM sahaja layak ambik duit org ramai..

  • Kat Malaysia x boleh bang! Kat Makkah dan Madinah jadi bang!
    Saya pun ikut umrah bersama founder MeccaFundHotel. Umrah tu hotelnya 5***** bang, Hotel AlSafwah Royale Orchid, (pernah ke Makkah ke.?) 50 meter dari pintu King Abdul Aziz. DiMadinah hotel Oberoi, just after the back fence of the AnNabawi.
    Visa, flight ticket to and fro, hotel, makan buffet 5*, umrah 3 kali, transportation bas baru mercedes canggih di tanah suci termasuk pergerakan ke Jaaranah, Hydaibiyyah, Arafah, Mina, Masjid Qiblatain, Masjid 7, ladang tamar, lawatan ke kilang cetak AlQuran, di Madinah, semya itu FREE bagi pelabur ysng telah pun dapat semula pulangan modal 3 lit (USD3000).
    Total stay Makkah 6 hari, Madinah 4 hari, penerbangan pergi 1 hari balik 1 hari…. all FREE for me dgn MECCAFUNDHOTEL.
    Dipohonkan kepada yang tak tahu, tiada maklumat tak perlulah memmburuk burukkan usaha pihak lain yang berjaya dgn program mereka wslau pun banyak rintangan you name it, srgala peraturan yg kerajasn malaysia kenakan keatas kita. Jika Allah izin .. that’s it …
    Memang pada mulanya agak khuayir takut bersalahan dengan peraturan kerajaan.
    Tetapi dah 2 tahun, pegawai bank negara pun join in, pegawai BAFIA pun join in, pegawsi Bukit Aman pun join in, orang kaya, orang miskin, petsni, pekedai runcit, pemilik pasaraya, anggota kerajaan semua level pun join in, tan sri dato sri pun join in, pegawai tentwra pun join in.
    Janganlah di fitnah MFH atau MFG, dan baru di tubuhkan MeccaFund Asia yg mana MOU ditandatangani dengan pihak pihak tertentu di Singapore dan pelancaran pada 1.3.2015 baru baru ini di Singapore membuka peluang kepada Singaporea)n Muslims untuk join in.
    Transaksi dalam talian dan value dalam USD, Singdollars dan bagi pelabur dari Malaysia di convert dalam ringgit Malaysia.
    InsyaAllah dividen bulanan 15 -30% is realistik and possible, sebab saya dan ramai lagi pelabur dah dapat sebab, pemajakan hotel 14 tahun telah ambil kira semua faktor melibatka kewangan dan pengurusan hotel yg di terajui oleh pakar pakar kewangan dan ekonomi Muslim yg beroperasi di hotel hotel mewah di al Haramain, bukan non muslim yg deals dengan pelaburan kita. Bila urusan atas nama Allah segala galanya berjalan atas dasar lillahitaala wa fillah dan Allah turunkan keberkatan dalam urusan harian mereka dan segsla keuntungan di agihkan dengan adil dan saksama, termasuk sebahagiannya untuk pelabur yg bersama membangunkan kota Makkah

  • Senarai penipu no akaun bank yg menganjurkan aktiviti skim cepat kaya atau rolling money dibawah.

    Aktiviti pengambilan deposit secara haram/roling money/skim cepat kaya

    Aktiviti pengambilan deposit secara haram adalah suatu perbuatan menerima, mengambil, atau menyetujuterima deposit (wang, logam berharga, batu berharga, apa-apa artikel lain dan sebagainya) daripada orang awam atau pelabur, yang menjanjikan pembayaran semula deposit tersebut biasanya dengan faedah atau pulangan atau dengan sebarang balasan yang berupa wang atau nilaian wang, tanpa mempunyai satu lesen yang sah di bawah Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989.

    -Nurischa enterprise
    551623198126 maybank
    151258664751
    151258664744

    -Yusri bin Mahad
    101254038300
    0108002962526
    Cimb

    -MUHAMMAD NAQIUDDEN
    7053124486 ACC CIMB admin ROLL ROLL MONEY lesap

    -mohd azbunhazairi group roling rafflesia lesap
    7054810331 cimb

    -Megah Mewah
    CIMB 8601964748 Megah Mewah Trading lesap

    -Shahrul b. Mohd yusoff
    Maybank group ketupat raya
    164838065302 roling lesap

    -SHAHRULIZWAN B MOHD SAAD(Reez)
    CIMB 7054496957 megah mewah group MMT LESAP

    -NORDIN ISHAK group wardah lesap
    7612027546 (CIMB)
    114263048026 (mbb)

    -Mohd Helmi Fatin
    Acc cimb 7055224730 roling lesap

    -WAN URUSAN BISNES/MUHD WAN RAZALI
    164445049951 Maybank/ mcm biz2 buat roling labur lesap

    -hasiah bt yakod
    7606742875

    -irwan shah b mohamad money cent
    14170085556525 cimb lesap

    -IZUAN FIRDAUS lesap
    158435068825 MBB get money everymonth

    -LEE JENG LOON
    162786135778 MBB

    -Rosliana bt Mohd yusof,
    114084081860 Mbb,
    7602807847 cimb

    -NOrZILA yusof
    114254168787 mbb

    -Maichel Marcus
    Cimb 7039323388
    fb laila lily. lesap sap2

    -NorAida binti Razali
    7612297082 GROUP VIVA FOREVER..LESAP

    – Mahat bin ismail
    Cimb no.7054446740 GROUP DOUBLE 5DAY LESAP

    -Nuruzzaman kes roling group D’secret Tree /trillion
    7037370465 cimb lesap SAP2

    -Amirah Masturina
    7037143027 Cimb
    Admin Trust Group

    -roslinda mohd
    mbb 153039027349

    -mohd arifin
    112978013445

    -fadzilah
    12530087530525

    -azira alya
    5577565400424085 cimb

    -Noraizan Mohd Yusoff group rich gold forex empire dan tfpadu dan byk group
    Maybank : 1627-8612-9178
    CIMB : 1203-0004-0142-08

    -Najiha binti nazari// GROUP STRATEGI LESAP
    cimb 7035749384

    -GROUP E-BOOK
    SYAWAL BIN MOHD NOOR
    CIMB 7612238079

    -GROUP ROLLING+REAL
    NORIZIAH KAMSAH
    MBB 158163247372

    -ROSELIZA IRANIE mbb
    160184078149

    -SALAFUDDEAN SEMAN mbb
    154053329546

    -Nama: Nurwahidah bt Khamirrudin
    No.akaun maybank: 156020384682.
    cimb: 7036950780
    kes jual beli emas dan roling lesap

    -noor SHAHIERA MAT KAPI
    7612915748-cimb
    35551012511-hong leong bank
    159012858832- mbb..
    kes tipu pinjaman mudah lesap guna fb blue bery..

    -zulkerna awang mat
    cimb 7055828546
    4u.income kes roling money lesap

    -MOHAMAD HAPISZAL BIN ABD JALIL
    7017960973 cimb D’secret Tree /group TRILLION
    kes roling money biz lesap

    -RAHEMEE RAHIM
    MAYBANK 151240218804
    ”Rezeki Mingguan”

    -Kutu online waheeda Amani @Maisarah bt mohammad
    Cimb bank 1218 -0005318-20-9
    Mbb bank 162067589106

    -fb fake Noor munirah
    cimb brilliant network 07240000643108 lesap roling money

    -Mohd Azim Asri..
    BSN 0212141000042435 roling lesap

    -NOOR SYAZMAZIERA
    MAYBANK 152095850766

    -Nur falia bt mohaman Nordin
    7022293439 Cimb roling money lesap

    -mohamad shukrie
    7055651532 cimb .. group rolling money tegar/ lesapp sap2x

    -nurul syuhada bt abdullah
    cimb 7611813513 GROUP TRUSTEDKUTU N ROLLING lesap2x

    -roslinda mohd
    no akaun mbb 153039027349 plan tipu dan jual barang jg tipu

    -MASHITOH BT HASHIM
    08211 29000 04057 6 bsn group KUTU SEKALI B&D(BAYAR&DAPAT) lesap

    – sindiket money game adik beradik/byk group terlingkup
    RHB Sahwari b. Nawawi 15604400077380
    RHB Nurul Wazila bt Mohd Yusop 11243960033667
    MAYBANK NURUL WAZILA YUSOP 512464519649

    -WANA SULAIMAN/ byk group skim buka/lesap
    Email reference:malaynium88@gmail.com
    Memo / description : ”U1899959”
    acc name :ICHAYAJ RESOURCES
    Maybank-512259558879
    Cimb-8600774626

    -group guling guling// lesap
    AKAUN MAYBANK
    554035410748 – RICH POINT RESOURCES
    154017464709 – RAMLI BIN MIERAD
    AKAUN CIMB
    05080085856522 – RAMLI BIN MIERAD

    -RUHILLMON NJAU (fb admin rose) rose roler group/lesap
    No acc11060103646529 cimb

    -NOR RUMIZA BINTI NONG KERIA/ bc investment
    7000124915 (cimb)
    0146963428 (xdpat contact lgsung)

    -Group Miracle / Pure Miracle
    Admin:- Lily Lely Raspin
    Acc No.: 510237558090 MAY BANK

    -Dayang Matsulie Binti Mohd Nan atau FB Stokis Buetali N Rupawan; dulu Don E’ Zera… Acc MBB 110078196656.
    Group pertama: Income pasif & networking
    Group kedua: Phyrex Networking
    Group ketiga: GMJ4U-Stairs to Millionaire

    -FARAHnadilah bt juhari
    maybank
    162200070060 group gold n jewel/lesap
    7613156836 cimb // PENYANGAK TEGAR MAKLUK NI

    -ROSPARIZAN BINTI MAMAT berserta intro2 yg bebal
    group empayar solution lesap

    -SDM MULTI PURPOSE/SADAM HUSIN
    141984100053119 bsn
    GROUP OIL DAN FOREX/ LESAP

    -Tuan zill akashah BEBAL serta intro2 nye yg ramai
    GROUP ZILL AKASHAH RINDU AWOK 300
    mbb 559014212486/ INTERPASIFICSOY
    cimb 8602119170/ INTERPASIFICSOY lesap

    -Nur falia binti mohaman Nordin
    7022293439(cimb acc)
    No tel: 0108079687
    FB: Falia Iqbal
    Nama Group: Pelan Everyday/lesap

    -group suria/ skim pelaburan/lesap
    CIMB – 7611946188 – NORSURIANI SHAMSUDIN
    MBB – 153029 155309 – NORSURIANI SHAMSUDIN

    -group MONEY DROP
    NUR AMALINA BT KAER
    NO.ACC CIMB
    7012676494

    -NAMA : MARDHIYAH BT MUSTAFFA
    NO AKAUN BANK : 162263461215 MAYBANK
    BIZ AFILIATE

    -REKA AK GELO/ GROUP PROJEK EMAS/LESAP
    MBB 16112761122

    -Annie Ann Enterprise.
    No acc. 569954058348
    ANNE CATERING INVESTMENT(ACI) lesapp sap2x

    -Tipu rolling money & kutu
    Raja Rohana bt Raja Yaakub
    7051120442 – CIMB

    -mohd hafizi othman
    cimb 7613447540
    roll game dan suka roll / lesap

    -Tipu kutu & jual beli
    Normala bt Kamsan
    151276100502 – MAYBANK lesap

    -nama: amirul asyraf
    nama fb: Amirul Asyraf
    no mbb: 163046282147
    no cimb: 7612915843
    no fon: 01117875277 lesap roling money

    -GROUP SUDU EMAS
    NUR AMIRA ZALIKA
    158154261954 MBB lesap

    -mohamad azman abdul rahman
    cimb 7613220193
    roling money/azman trusted group lesap

    -abu hassan
    maybank
    160166168976
    group Nur Insyirah lesap

    -WAN NIZAR BT WAN MALEK
    556169231499 MBB roling money lesap

    -mohd mahdhir
    7043690533 cimb
    group win win roling money/lesap

    -che saiful hakimin
    7057155783 cimb group income daily

    -Cimb 7613352878
    shahidatul azre roling money lesap

    -Fairol Hisham 7613182568 cimb
    lesap sahabat sejati

    -Ruhani hassan 1600 5436 3613
    mbb group teratai lesap.

    -Mohd asrul b saharudin 7014206530 cimb
    roling money lesap

    -shahidatul azre Cimb 7613352878

    -Fairol Hisham 7613182568 cimb lesap sahabat sejati

    -rokiah bte zainal cimb 7613470540
    group bonda land

    -allya maahad 5577565400613125

    -zakaria hj hassan 7604942950 cimb N.A.Q.C Best Roll lesap

    -Shahrul Nizam
    151212956155 maybank group invest 2 online

    -Zroll fakif 761 382 3988-
    ACCOUNT CIMB. Generating Income Group 24hour

    -AZROL MUHAMMAD ACC NO 7613823988
    Generating Income Group 24hour

    -amirul asraf 7612915843 abc group abc special

    -haszlina hashim Mbb 151593133179duit tepi2

    -normala akhiyar 7602611739 group zamrud

    -rokiah bte zainal cimb 7613470540 group bonda land

    -SUHAIDA 7042898856 CIMB group hanis roll

    -haslizawani cimb 7056405549 group rolling ummie

    -Hanijah bt Mahmud 12700005826525 CIMB bank @ 162013077031 Maybank skim cepat kaya

    -norizwan shamsudin bsn 0199541000163206 rolling money wasap

    -shahrol azuan maybank 158051492745 rolling money wasap

    -shahidatul azreen Maybank 155015307745 rolling money wasap

    -Account cimb : 8007246992
    Holder name : Arique Enterprise group rolling money

  • asalamualaikum. minta tolong en zul jelaskan hukum pelaburan meccafund hotel. ramai tanya saya hukumnya saya tak dapat jawab.

  • Assalam..

    Tuan, sy nak bertanya sikit. Kakak sy ada masuk dlm satu pelaburan emas. Modal paling kecik RM5k. Kalau ikut apa yg sy diberitahu kaedahnya, kakak sy akan simpan emas yg dibagi oleh penganjur selama 3 hari slps tu emas itu akan di ambil semula dan kakak sy akan dpt pulangan sebanyak RM500. Slps tu, dia akan beri lg emas utk kakak sy simpan dan 3 hari slps tu dia akan ambik blk dan bg kakak sy RM500 lg. Begitu lah seterusnya.

    Masalahnya, ada ke sistem pelaburan begini? Sy bimbang kakak sy ditipu. Minta pandangan tuan.

    Terima kasih.

    • Wslm Pn. Eliza,

      Jangan tengok pada namanya. Tapi perhatikan ciri-cirinya. Semua pelaburan yang pelik2 tu kita perlu anggap sebagai skim cepat kaya, hinggalah ia dapat dibuktinya sebaliknya. Itu prinsip untuk pastikan duit kita selamat.

  • Salam en zol, sy nk tnya, sy bru join powergold, pakej yg d tawarkan rm450, untk daftar sebagai ahli, dgn pakej itu saya mendapat suku dinar emas dan boleh membeli emas dgn harga ahli, pakej seumur hdup, prbezaan harga emas memang berbeza, harga ahli lebih murah dari harga pasaran, ia mbuat kan sy sangat bruntung join powergold, bila sy critakan kepada kawan2, mereka juga berminat nk join, bila kawan sy join, kampeni akan bg sy bones sbnyak rm50 untk seorang ahli baru, jd soalan saya, adakah bisnes powergold ini ada ksilapan d mana2

  • Assalam en Zul. Saya nak tnya pasal ARBA network. Boleh beri pandangan sikit. Skrg skim tu tgh meletop dikawasan saya. Tak kira ustaz ke imam ke semua dah terpengaruh dgn pelan yg ditawarkan. Harap en zul dpt membantu. Terima kasih.

    • Assalamualaikum.

      Saya terpanggil utk menjawab persoalan ini. Saya salah seorang peserta ARBA Network sejak hampir dua tahun yang lalu. Tiada apa-apa yg musykil dgn program ARBA Network. Tiada janji bulan bintang dlm program ini, hanya sedikit keuntungan berdasarkan modal yg dikeluarkan. Alhamdulillah, hasil dari hibah dan bonus, segala hutang2 dpt dilangsaikan, kini saya menggunakan hibah yg saya terima setiap bulan utk membeli emas Public Gold pula. Baru saja hujung minggu lalu saya membeli 110 g, alhamdulillah.

      Satu lagi, jangan terkeliru dgn program ARBA yg dikaitkan dgn emas, yang itu mmg SCAM!! Tiada unsur2 pelaburan emas di dalam perniagaan ARBA Network yg dioperasikan oleh syarikat Classic Worldwide Corporation (M) Sdn Bhd, CWC. CWC hanya mengedarkan Kopi Pak Belalang dan produk2 makanan tambahan. CWC telah beroperasi sejak tahun 2007 dan terus berkembang maju.

      http://jangansusahhati.blogspot.com/2015/04/arba-network-pasca-perlaksanaan-gst.html

  • Assalamualaikum Encik Zul, mcm mana dengan rolling money berasaskan emas..admin mendapatkan keuntungan dengan cara menjual lot kepada orang ramai, dan menggunakan duit pembayaran lot untuk membeli emas secara pukal yang kemudiannya dijual pula dengan harga pasaran..setelah mendapat keuntungan, keuntungan diagihkan kepada orang ramai yang mengeluarkan modal untuk membeli lot yang dijual oleh admin tersebut yang mana memberikan pulangan yang lumayan kepada orang ramai dengan cara hanya melaburkan duit tanpa berbuat apa2

    • Wslm En. Wan,

      Saya tak pasti, tapi saya agak pelik siapa agaknya pembeli harga pasaran itu. Kebanyakkan yang lingkup sebelum ini, memang itulah dakwaan mereka. Kaedah begitu saya percaya, akhirnya ia tetap money game juga.

      Wallahu a’lam.

  • assalamualaikum… nak tanya saya ada beberapa kwn ajak join forex http://www.wadiahtrading.com setiap mggu dijanjikan keuntungan 5% dan pilihan jenis kedua 7% dimasukkan dlm akaun bank setiap mggu modal dipulangkan bila dah matang 6 bln adakah salah atau haram jika forex berikan untung yg besar kpd pelabur tuan boleh cek website tersebut minta pencerahan dr tuan t.kasih

  • Sy nk ty pasal ufun dan suisse gold….patuh syariah ke tak….sebab ramai sedara mara yg terlibat..sy risau tentang keselamatan agama mereka…

  • Assalamualaikum…
    Saya ada 1 dinar Public Gold x 7 keping iaitu hantaran perkahwinan saya.
    Saya ingin menukarkannya ke barang kemas. Di mana boleh saya jualkannya?

  • Salam…

    Saya nak kongsikan pelaburan money game yang bertopengkan pengkongsian modal yang dibuat di bawah MMY GLOBAL RESOURCES (M) SDN BHD & MMYGLOBAL FARM(T) Thailand LIMITED (kononnya). Skim ini di kendalikan oleh hanya seorang bernama Dato’ MUHAMAD FAUZI BIN HASHIM No. K/P : 710530-07-5197. A/C. CIMB 7612023586. Mengambil wang dari orang melayu kononnya untuk membantu dan menginfakkan harta.. Beliau telah memungut lebih RM3 juta dari para pelabur yang mana setiap pelabur akan mendapat pulangan sekali ganda dalam masa 6 bulan. Pelaburan minma adalah RM5k. Menggunakan agama utk menipu adalah modus operandi beliau.. Hati2 dengan beliau..

  • salam…encik zul. sy nak tanya pendapat cik tentang powergold. ok x.sy baru je nk kenal pelaburan emas ni

  • assalamualaikum blh beri sy pendapat mcam mana sy nk buat perlaburan dr gold bar n ye?apa kebaikan n keburukannya?dimana sy blh melabur
    Takut tertipu je.

  • […] Maksudnya dari sudut operasi, Public Gold lebih ‘muslim’ berbanding ramai peniaga muslim yang menggunakan sentimen agama untuk tutup kelemahan sendiri. Ini terbukti kalau kita perhati isu “sontotan emas 2014”. Golongan yang paling kuat mainkan sentimen agama dan bangsa ialah “geng emas ETA”; skim cepat kaya bertopengkan emas. […]

  • salam en zul
    maaf bertanya.saya seorang rakyat biasa dengan taraf hidup sederhana.saya ada satu soalan.contoh saya ada 5x1g emas jongkong berlainan jenis.saya pajak emas sebanyak rm500 dan saya gunakannya untuk membayar/membeli handfone@perabot .tetapi saya membayar secara konsisten selama yg di tetapkan.adakah ini yg dinamakan perbelanjaan hangus?dan saya kerap melakukan ini untuk mengelakkan dari berbelanja besar setiap kali gaji.pada pendapat saya iya tidak merugikan sebab setelah habis membayar saya dapat emas saya semula serta barang yang saya beli juga tetap ada ditangan .tetapi apa pendapat en zul tantang langkah saya ini?

    • Untuk kenal pasti pelaburan tu betul atau scam, kena tengok pada modus operandinya. Bagi emas, pastikan beli emas dapat emas tanpa perlu tunggu syarat tempoh matang dan sebagainya. Kalau perlu tunggu tempoh matang baru boleh dapat emas, itu petanda ianya scam.

      Wallahu a’lam.

  • Dpt emas tp sikit lepas bayar lepas matang 400 hari dapat lagi emas dan duit. Boleh tuan cek kat fb zenith gold saya pun kurang arif tapi labur 1000usd dapat lebih kurang 7000usd dalam msa 400 hari

  • Assalamualaikum tn..sy nk tanya wlaupun daa bc berpulh ribu komen kat ruangan tn nie..powergold biz masih boleh di percayai atau tidak??PENTING sbb x nak lagi kawan2 sy ditipu..mohon pencerahan.. sy dah semak, researh ttng web yng tn bg..cme sy perlu opnion dr pihak tn dn penjelasan.tq yer

  • daripada pemerhatian saya, harga pendaftaran ahli sgt tinggi berbanding emas yg dia dapat… duit dari situ rolling utk bayar bonus2 ahli dan beli emas lain utk supply… sesiapa boleh jadi ahli, sorang boleh register byk kali, invite orang lain jadi ahli. lagi ramai dapat join jadi ahli lagi banyak bonus yg dia dapat. bonus pengenalan, bonus pairing, etc.

    dengan itu saya raya powergold ni adalah MLM + perniagaan emas. tak rasa ianya patuh syariah.

  • saya dah perhati masih ramai keliru antara SKIM dan MLM. Ciri2 SKIM ialah:
    1) Ciri2 SKIM yg nyata ialah PAIRING/MATCHING BONUS. Dikenali sistem PONZI.
    2) profit utama bukan jualan produk tapi CUCUK ORANG atau SPONSORING. Drp situ ada macam2 bonus. Duit tu datang drp pendaftaran baru. Produk sekadar alat kaburi mata.
    3)SKIM mesti ada PAKEJ. Contohnya PAKEJ BATU, ZAMRUD, INTAN, BERLIAN. Setiap pakej ada nilai penyertaan berbeza utk dapatkan profit yg lebih berganda.
    4) paling ketara. Profit dijanjikan berganda dlm masa singkat. Ingat. Org tamak selalu rugi.

    SKIM datang dlm pelbagai rupa spt EMAS, FOREX, SAHAM, KUTU, SKIM PERTANIAN & PETERNAKAN, dan produk2 lain. Cuma satu je. Ciri mereka sama spt di atas.

    POWER GOLD dan POK DIN EMPIRE ada ciri2 diatas. Saya tak menuduh mereka ialah SKIM tapi utk pedoman diri saya. Saya akan jauhi diri drp mereka.

    MLM ialah perniagaan yg sah. Sila rujuk laman Direct Selling Association of Malaysia (DSAM.org.my)

  • salam..cik zul saye nak tanye psl zenith gold…mcm mane pelaburan emas tuu boleh dipercayai atau tidak…saye tahu dia kena list ngan blascklist..tp diorg kate sbb syarikat hanye daftar kat uk…x perlu daftar ngan malaysia sbb zg x de ofis..or syarikat yg zg buat kat mlysia..mcm mane tuu

  • Salam tuan zul…

    Alhamdulillah, setelah bc tulisan tuan sy dpt elak jd mngsa scam…

    Bkn stkt org melayu je, cina, india @ sape2 klo xde ilmu mmg mudah kn tipu dgn sindiket2 skim cpt kaya ni…

    Too good to be true, and there is no easy money tuan..

    Nk duit perlu usaha dan kerja keras… Bkn kerja keras headhunting…

    Mdh2an Allah merahmati kita… Terima kasih… Moga sihat dan ceria selalu..

  • Saya nak tanya..betulkah powergold selalu xde stok..kos kami ada group kutu yang bg tau die ambik stok dr powergold..tapi sampai 6 bulan maseh cakap xde stok…n satu lagi..kami ada oder gelang ukir nama kat mak kutu bernama mardona ni…dah 6 bulan pun die cakap powergold belum siapkan lagi tempahan tu sedangkan dah byr 3200 tu

  • Emas amethyst ok tak? Patuh syariah? Dia tiada paksaan nk jual atw tak emas depa tu once kita dh join dealer. Kita blh beli utk diri sndiri j. Tknk jual emas dorang pun tkpe. Dn lgi satu ttg mncari dealer, once kita dh join dealer n kita taja satu dealer dibwh kita, kita dpt komisyen dari company dlm rm2rtus mcmtu. Klw mcmtu blh ke tuan? Haram ke hukumnya?

    • Wslm Cikpuan Najwa,

      Setakat yang saya tahu, untuk pastikan belian emas itu patuh shariah. Konsep jadi ahli dapat harga murah tu meragukan dari sudut shariah. Untuk info lanju, Cikpuan Najwa boleh contact direct pihak Amanie Advisor iaitu penasihat shariah bank negara Malaysia.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >