MohdZulkifli.Com

Motivasi Kewangan & Simpanan Emas

Keistimewaan Menyimpan Emas

December 7, 2018

Untuk simpanan jangka panjang, di antara menyimpan duit di bank atau menyimpan emas, saya lebih yakin menyimpan dalam bentuk emas, atas beberapa sebab.

Pertama, nilai emas lebih terjamin dalam jangka panjang. Kita ambil contoh 1 Dinar. Pada zaman Nabi Muhammad SAW 1,400 tahun yang lalu, 1 Dinar boleh digunakan untuk membeli seekor kambing. Dan sekarang, selepas 1,400 tahun, harga untuk 1 Dinar masih mampu digunakan untuk membeli seekor kambing.

Walaupun kambing itu ada pelbagai jenis dan saiz, itu hal lain. Pokoknya, ia tetap mampu membeli seekor kambing walau selepas 1,400 tahun. Ini membuktikan kuasa beli yang ada pada emas bertahan untuk jangka panjang.

Berbeza dengan duit kertas yang kita simpan di bank. Sekitar 1980-an dahulu, budak-budak sekolah rata-ratanya hanya dibekalkan duit sekolah sebanyak 50 sen sehari. Duit itu cukup untuk membeli makanan yang mengenyangkan di sekolah, malah ada lebihan untuk dimasukkan ke dalam tabung. Tapi hari ini, nilai 50 sen hanya mampu membeli sebiji kuih sahaja. Dalam erti kata lain, kalau kita masih bekalkan anak-anak ke sekolah pada zaman sekarang dengan hanya 50 sen sehari, mereka akan ‘kebuluran’ di sekolah!

Kedua, emas merupakan aset fizikal yang paling mudah dicairkan. Bila-bila masa sahaja jika kita memerlukan duit, kita boleh jual atau pajak emas itu dan dapat duit pada waktu itu juga. Ia bukan sahaja laku dijual pada bila-bila masa, bahkan di mana-mana sahaja. Termasuklah di luar negara sekalipun, kita boleh bawa emas dan jual di negara tersebut jika kesuntukan wang. Dalam sejarah, emas telah digunakan sebagai ‘duit antarabangsa’ sejak zaman berzaman. Ia merupakan duit yang tiada sempadan masa dan negara.

Ketiga, emas merupakan aset fizikal yang mampu milik. Selain dari emas, antara aset fizikal yang pada saya bagus untuk disimpan dalam jangka panjang ialah tanah dan hartanah. Nilainya lebih terjamin dalam jangka panjang berbanding aset kertas.

Berbanding emas, tanah dan hartanah tidak boleh dibeli dengan bajet yang kecil. Meskipun harganya dipaparkan dalam harga setiap kaki persegi, namun kita tidak boleh membelinya dengan bajet hanya keluasan satu kaki persegi sahaja. Ia memerlukan modal yang besar.

Berbeza dengan emas, kita boleh mengumpulnya sedikit demi sedikit, bermula dengan item sekecil satu gram. Ia boleh dijadikan simpanan secara bulanan. Sebagai contoh, kita boleh disiplinkan diri menyimpan “1 gram 1 bulan” sebagai forgotten saving. Lepas 12 bulan, sedar-sedar, dalam simpanan dah ada 12 gram.

Dan dengan adanya kaedah pembelian emas fizikal melalui “Akaun Emas” sebagaimana yang ditawarkan oleh syarikat seperti Public Gold dan beberapa buah bank, kini setiap orang mampu membeli dan menyimpan emas dengan mudah dan murah. Ia benar-benar aset fizikal mampu milik oleh sesiapa sahaja termasuklah di kalangan pelajar kolej dan universiti.

Ke empat, menyimpan emas hakikatnya kita menyimpan kekayaan itu di tangan kita sendiri. Walau apa pun yang berlaku pada ekonomi dan politik semasa, selagimana kita memiliki emas, kekayaan itu memang berada di tangan kita. Nilai emas berdiri dengan sendiri. Nilainya dipegang kukuh oleh berat dan ketulenannya tanpa perlu jaminan sesiapa.

Berbeza dengan aset lain yang nilainya bergantung kepada faktor luar. Sebagai contoh, nilai duit kertas terletak bukan pada kertasnya. Duit kertas RM100 kalau dipotong dua, nilainya bukan RM50 setiap keping, tapi ia menjadi RM0! Dan kalau ia disimpan lama ‘di bawah tilam’, ia boleh jadi tidak laku sebab ia ada tarikh luput sebagaimana duit syiling RM1 (termasuklah not RM500 dan juga not RM1,000 satu ketika dulu) yang tidak lagi laku pada hari ini. Duit itu juga tidak laku di luar negara.

Maksudnya, walaupun duit kertas itu berada di tangan kita, hakikatnya kekayaan itu tidak terletak di tangan kita.

Ke lima, emas merupakan aset fizikal mudah alih. Ia merupakan aset fizikal yang paling mudah alih. Ia adalah aset ‘mobile’, boleh dibawa ke mana-mana sahaja. Berbeza dengan tanah dan rumah, ke dua-duanya tak boleh dialihkan. Kalau hendak dijual sekalipun, proses tersebut tentunya akan memakan masa. Paling cepat pun akan mengambil masa sekitar enam sehingga sembilan bulan; sama sekali berbeza dengan emas.

Dan yang ke enam, bila kita menyimpan emas, tiada siapa yang tahu berapa banyak yang kita simpan, kecuali kita sendiri yang beritahu. Menurut Robert T. Kiyosaki, emas (dan perak) merupakan satu-satunya aset kewangan yang tiada rekod dalam sistem kewangan.

Dengan keistimewaan ini, orang yang telah bankrap pun boleh simpan emas. Tiada siapa yang boleh ambil dan bekukan simpanan emas kalaupun seseorang itu diisytiharkan bankrap. Berbeza dengan aset lain seperti akaun bank, rumah, saham dan lain-lain.

Inilah antara sebab kenapa saya lebih yakin menjadikan emas sebagai simpanan jangka panjang.

(Intipati dari buku Wang Emas)

– Olahan Najdah Mohammed Hussain

Tentang Penulis

Mohd Zulkifli Shafie

Penulis buku bestseller; Wang Emas, dan Misi Bebas Hutang.

Menulis tentang kewangan sejak 2008. Berpengalaman membimbing lebih 7,000 penyimpan emas secara peribadi di Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei sejak 2010.

Merupakan pengasas G100 Network; network terbesar dealer Public Gold (syarikat pengeluar emas terbesar di Malaysia), yang memberikan servis kepada lebih 500,000 penyimpan emas di seluruh Asia Tenggara.

  • Assalamualaikum Puan Najdah,

    Kupon makan yang diberikan kepada kepada para pekerja hanya mempunyai nilai untuk dibelanjakan di mini market di dalam kilang di tempat kerja sekiranya diumumkan DIPERAKUKAN NILAI.

    jika tidak, ianya terbuang begitu sahaja dan dianggap kertas.

    berlainan dengan emas. sekecil mana pun tetap berharga dan boleh ditukar jadi wang .

    hebatnya emas!

  • salam tuan zul..

    Betulkah kalau kita bangkrap.. tiada siapa bole ambil dan bekukan emas. Bagaimana kalau ada pihak yang memaksa untuk cagarkan emas kita yg di bank atau di public gold utk lunaskan hutang muflis.

    Bagaimana pula kalau terjadi apa2 kepada kita bolekah waris tertentu yg kita pilih tuntut emas kita..
    Terima kasih tuan

  • Aslkm,boleh ke ada dua akaun gap? Mksd saya ic yg sama tp buka dua akaun gap?
    Sbb sblm ni pakai dealer yg x kenal tp skrg ada sedara dh jadi dealer dan ajak saya buka akaun gap bawah dia?

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >